onsdag 14 september 2016

Antal dagar i kundaliniyogan & lite sötsug

Har drabbats av ett sötsug som jag inte alls brukar ha. Igår när jag satt mig i soffan för att dricka mitt ingefärste hittade jag en tablettask som jag raskt tömde. Men hallå vad håller jag på med? Bästa kuren mot sötsug är gröna drinkar i morse mixade jag ruccola, fryst spenat, nässelpulver, lite honungsmelon & ett äpple. Får se om det hjälper..
Fick frågan av min bloggvän Annika om det här med exakta antal dagars sadhana i Kundaliniyogan. Ett ämne jag själv också vill uppdatera mig i. 

Det jag själv upplever är när man gör samma meditation eller yogapass 40 dagar i rad kan man i efterhand utröna ett mönster. Som den där sommaren när jag satt med armarna i en båge över huvudet & sjöng ett långt & krångligt mantra & sedan dansade. En speciell känsla den sommaren, svårt att förklara men ett så fint minne. Eller den allra första 40 dagars meditationen jag gjorde, som var så jobbig för armarna men ett glasklart barndomsminne med insikter drabbade mig en dag på ett fantastiskt sätt.. 

När jag gjorde ashtangayoga gjorde jag den första serien i många år men det känns ändå väldigt olikt från när man gör sin sadhana en viss tid utan uppehåll. Utan bedömning här, all yoga är fantastiska verktyg.

Nu till de olika längderna på sadhana i Kundaliniyogan:
  • 40 dagar i rad skapar en ny vana och bryter negativa vanor som hindrar dig från att expandera
  • 90 dagar: Vanan rotas. Du kommer att utveckla nya mönster i ditt medvetna och omedvetna sinne (på vilket sätt är beroende på vilken kriya du jobbar med). Det kommer att förändra dig på ett djupt plan.
  • 120 dagar i rad: Du "är" den nya vanan. De positiva egenskaperna från kriyan kommer att stanna permanent i ditt sinne.
  • 1000 dagar: Du bemästrar den nya vanan och de nya egenskaper som kriyan har utlovat
“One part of sadhana should stay constant long enough for you to master, or at least experience, the changes evoked by a single technique. Each kriya and mantra has its individual effects, although they all elevate you toward a cosmic consciousness. Learn to value the pricelessness of one kriya, and all others will be understood in a clearer light.” 
–Yogi Bhajan

10 kommentarer:

  1. Nu blir jag riktigt inspirerad :)

    SvaraRadera
  2. Jag hade jättesvårt att acceptera varje-dag-sadhana när jag började med KY, var så inrotad med ashtangans "lediga lördagar" etc :) Men nu när jag utforskat några år, så känns det självklart att jobba såhär, det ger ytterligare dimension åt den egna disciplinen. När jag hade gjort Sat Kriya 200+ dagar (minns inte exakt) så kunde jag verkligen känna att effekten och den positiva känslan av Keep Up genomsyrade mej. Kram och Sat Nam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är också skönt i mellanrummet som jag är i nu. Har faktiskt struntat i att yoga några dagar..snart nog dyker det upp något nytt. Kram

      Radera
  3. Tack för att du tog dig tid att förklara. Huvudsaken är ju ändå att vi hittar det som funkar. Men det innebär alltså att om du har mens så kör du ändå på? I min hathayoga/shadowyoga så har planeterna och deras dagar väldigt stort inflytande. Precis som kunskapen om månen och dess påverkan. Shadowyoga har gjort en app för att kunna skriva in sin practice utifrån månens cykel för att man ska kunna se hur månen faktiskt påverkar och även vilken typ av måne det är som påverkar vad. Att vi är rymdvarelser helt enkelt och påverkas vare sig vi vill eller inte. Nå, ingen bedömning på något sätt från mig, bara en intressant diskussion. För samtidigt tar du en paus som du säger när du gjort "klart" en sadhana innan du kör på med nästa och den pausen säger också något tänker jag :) Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. i kundaliniyogan korrigerar vi kriyan när vi har mens, vissa rörelser, rotlås och andningstekniker gör man aldrig vid mens. Det är inte uttalat att man behöver ta någon paus ofta fortsätter jag med något annat direkt efter men jag hoppar inte på någon ny 40 dagars. Nu eftersom jag är lite krasslig och har tappat rösten kändes det helt rätt med att hoppa över yogan några dagar. Kram

      Radera
    2. Ah, så bra, med menskorrigeringar :) Jag förstår verkligen att du tog en paus, och i min yogavärld behövs pauser. Kram kram hoppas din röst kommer tillbaka!

      Radera
    3. Tack för att du påminner mig om pauser. Ibland är jag lite som en arbetshäst som bara kör ner huvudet och fortsätter. Bra att titta upp och ta ett steg tillbaka:). Jag brukar vara riktigt hes en vecka och det tar två veckor innan jag är helt bra.. Har varit med förr tyvärr. Kram♥

      Radera
  4. Å vad intresserad av att fortsätta testa kundalini. Jag gjorde ju en 40 dagars sadhana i juni och det var så skönt. Borde kanske testa 90 dagar nu...Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det börjar en global sadhana den 20 september, kolla spirit voyage så kan du hänga på:). Kram

      Radera