onsdag 25 september 2019

Sätt press på en producent

Hej,
Hur kan ni sälja naturkött från Brasilien? Har bränderna i Amazonas och anledningen till dessa helt gått er förbi? Det finns heller ingen märkning som heter naturkött, den ska heta naturbeteskött isåfall.
Jag känner mig mycket besviken på Coop som jag trodde tog hänsyn till miljön och sina medlemmar.

Mvh Ulrika 


Hej och tack för ditt mejl.
Stort tack för att du tagit dig tid att kontakta oss.
Vi är precis hemkommen från Brasilien där vi har varit och tittat på nötköttsproduktionen. På varje köttförpackning finns ett ovalt märke med ett nummer i, detta nummer talar om från vilket slakteri som köttet kommer ifrån. Coop köper endast in kött från regioner som inte har regnskog och därmed kommer inte heller djuren från regnskogsområden.
Det finns även annan viktig skog i Brasilien, så kallad Cerrado, som har en hög biodiversitet och artrikedom. Den finns i de områden där vårt kött kommer ifrån. För att säkerställa att det inte förekommer någon olaglig skövling av skogen så har vår leverantör ett satellitsystem som tar bilder på området. Om det har förekommit skövling så larmar systemet  och lantbrukaren blir blockerad i systemet och får inte sälja sina djur till slakteriet.
Sedan kan man som konsument så klart göra ett aktivt val genom att välja att inte köpa mat från länder man inte vill stötta och därför är livsmedel tydligt märkta med vilket ursprung de har.
Välkommen att återkomma till oss om du har fler synpunkter eller frågor
Med vänlig hälsning
Coop Kundservice

Mikael

Hej 
Tack för svar. Även om ni tycker att er produktion i Brasilien är ok så räcker det inte för mig. Jag vill inte stödja ett land som inte tar hänsyn till och bevarar sin natur. Självklart köper jag inte köttet från Brasilien och som medlem i Coop vill jag att ni slutar att köpa kött där. Jag tycker att livsmedelsproducenterna ska ta sitt ansvar och göra aktiva val.

Mvh Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar