söndag 14 september 2014

Livsmedel

Tack Annika för utmaningen! Blev lättad av ditt inlägg att maten hade förändrats sedan barnen flyttade ut. Hos mig med tre hemmavarande barn är det ganska ofta att deras smak får styra & jag försöker lägga till en del nyttigheter & vara ett gott föredöme.
Mina fem i topp livsmedel (medel att leva:-)..
  1. Olivolja, hälls i & på det mesta. Idag var det lasagne med bechamel gjord på olivolja. Alltid på salladen ihop med äppelcidervinäger
  2. Krossade tomater, bas i såser grytor eller till pasta som vegetarisk rätt. I tomatsåsen ska det gärna vara vitlök, en skvätt rödvin & ja olivolja..
  3. Fetaost, har vi alltid hemma.. lilltjejen vill ha delikatesstallrik dvs fetaost, oliver, gurka, olivolja..
  4. Grönsaker & rotfrukter får hänga med på samma.. ugnsbakade med.. ja just det olivolja...
  5. Frön såsom pumpa, chia & linfrö & mandlar & jordnötter..
Egentligen borde även hårt bröd av råg vara med på listan för det äter jag till kaffet varje dag...Det finns säkert en del mer att önska ur hälsoaspekt men jag är nöjd med vår mat hemma. Tänker att i framtiden kommer vi nog äta ännu mer vegetariskt & mindre kolhydrater. Men jag lägger ganska mycket tid på att handla & laga mat nu, det får vara good enough. Kram & Sat Nam

5 kommentarer:

  1. Tack för listan och jag tycker att det låter finfint, med tanke på att ni har flera barn hemma. Och fetaost, det älskar jag också! Kram

    SvaraRadera
  2. Delikatesstallriken är Lillemans favorit också. Och min med, men nu får jag ju hoppa över fetaosten ett tag.
    Sat Nam <3

    SvaraRadera
  3. Tycker att det är sååå svårt med två barn...kan bara inte tänka mig hur det är med tre...Gnällandet och surandet X 3. Heja dig! Du är bra! Kram

    SvaraRadera
  4. Låter som ett finemangkök hör du ❤️

    SvaraRadera