tisdag 31 januari 2012

11 långa minuter

Fortsätter med Sat Kriya. I söndags gjorde jag Kriya for elevation & avslutade med Sat Kriya. Själva passet kändes mest stelt & oinspirerat men Sat Kriyan var helt underbar. Fick samma känsla som när jag har gått på healing & även när jag var på gongbad, ser massor med färger & det känns som det kommer moln av energi till mig, härligt. Gårdags kvällens Sat Kriya var raka motsatsen, 11 minuter av att försöka härda ut. Jobbigt i rygg & armar & tjuvkikande på timern.. Men herregud har det bara gått 4 minuter...!
Annars känner jag av min vårtrötthet. Hörde en doktor på radion som pratade om att en del blev orkeslösa & trötta nu när det blev ljusare. Kroppen blev stressad. Doktorn pratade om precis samma sak som min akutpunktör. Hon sade att i början av februari är det mycket yang energi, då tyckte hon det var viktigt att jag gjorde en behandling för att sakta ner den energin som rusar i min kropp, så inte mina besvär kommer tillbaka. Jag har bokat in en tid nästa vecka för att vara på den säkra sidan.

6 kommentarer:

  1. Spännande med din akupunktör. Jag blir alltid trött på våren och har mycket yang, eld i mig. Skönt också att kunna gå till sin akupunktör i förebyggande syfte. Min akupunktör säger att i Kina gör man ofta det och äter örter för olika behov för att liksom mota det som kan blomma ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är så intressant. Vill gärna lära mig mer om akupunktur & Kinesisk medicin. Får bli längre fram..Tänk att vi båda blir vårtrötta. Hoppas det snart vänder & vi får mer energi:-)

      Radera
  2. Sat Kriya vet jag inte vad jag tycker om. Har inte gjort den så ofta faktiskt. Kan tänka den kommer som en utmaning i utbildningen ännu...

    Intressant med tröttheten och yang-energierna - dom ska jag ju vara lite försiktig med. Längtar till en konsultation (fast det låter så institutionsaktigt) eller nån behandling med min ayurvedakonsulent, kanske läge att ta itu med det nu så att vårvintern blir mer balanserad?!

    SvaraRadera
  3. Sat Kriya "kom" till mig när jag inte visste vad jag skulle välja för kriya. Satt & läste i alla mina "kundalinipapper" & hittade en info om den. Kände att den ska jag nog prova ett tag & nu försöker jag ju lyssna på intuitionen så tror det var meningen.. hi hi. Ja visst är det intressant med yangenergier. Skulle så gärna vilja veta hur man kan aktivera yin mer, ok yinyogan, & meditation kan jag tänka mig. Men det kanske finns fler sätt i kosten osv. Kram

    SvaraRadera
  4. Vad spännande att du testar att göra Sat Kriya lite längre och regelbundet, jag ser fram emot att höra dina synpunkter om effekten av det. Jag har själv tänkt att jag någon gång ska göra precis det du gör, men har inte kommit till skott ännu, har nog något slags motstånd mot just Sat Kriya. Och vad säger det, hi hi. Ha en underbar dag, alla sköna människor och tack för att jag får läsa era bloggar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ska bli spännande att se om det blir någon märkbar effekt på kort sikt. Ibland kan man inte förstå effekten förrän man kan se en lite längre period i backspegeln. Kul att du tittar in & läser, & ja det är härligt med yogabloggvänner när man kämpar ensam på kammaren med sin disciplin.

      Radera