fredag 25 mars 2022

Lönefredag

Redan fredag & jag har tagit plats i fåtöljen med mina senaste biblioteksfynd. Helgens mat är inhandlad & innehåller bland annat pepparbiff till ikväll & pizza på libabröd imorgon.

Jag har haft en bra jobbvecka & igår var jag på mitt nya uppdrag på annan ort. Trevliga medarbetare, härlig miljö att sitta i då jag sitter i en matsal med fina fönster & en damm utanför & på lunchen kunde jag gå en liten runda i ett nybyggt område & spana på hus & trädgårdar. 

Idag däremot känner jag mig trött & har lite huvudvärk. Jag saknar mina långa promenader men de får vänta lite till då foten fortfarande gör ont & svullnar. Det är ändå mycket bättre & jag börjar komma upp i min vanliga snabbare promenadtakt😊.

På vår altan ligger det virke som vi ska måla innan en inglasad altan ska byggas. Det blir kul med ett nytt projekt & det är mycket som ska göras men jag hoppas att vi hinner klart till midsommar.

Lönen kommer in på kontot idag & då är det lätt att man får fokus på saker som behöver inhandlas. Jag har hittat några småsaker jag ska unna mig innan jag försöker leva mer sparsamt. Jag köpte några aktier för det som blev kvar på kontot innan lön men just nu känns det lite som lotteri att köpa aktier då man inte vet var det barkar med börsen.

Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Spännande böcker du hittat. Jag älskar böcker i kategorin Financial Independance. Har dock mest amerikanska böcker då Sverige var lite senare med att hoppa på det här med FIRE och FI.

    Härligt med lönefredag. Man känner sig så rik ett litet tag. Bra att alltid ha en plan för pengarna men även viktigt att unna sig något.

    Kul med byggprojekt. Vi köper alltid färdigmålat virke eftersom det brukar kosta en slant (och tid med) målarfärg också.

    Ang. börsen så kan man aldrig veta, men om du tittar historiskt över tid i upp- och nedgång så har avkastningen snittat på 8-12% så sitt lugnt i båten och fortsätt köp. Så länge du inte investerar i något konstigt och trendigt så kommer dina aktier att stiga. Lycka till!

    Ha en fin helg!

    Varm kram,

    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Tack för din fina kommentar! Vips är helgen slut och pengarna likaså, nej det där sista var ett skämt men jag betalade just räkningar och styrde upp sparande och då hamnar pengarna på sin rätta plats.

      Det var inte vi som köpte virket utan snickaren men det hade varit bättre med färdigmålat. Vi fick dock halva priset på en del av färgen då vår dotter tidigare jobbade i färghandeln.

      Kram och ha det gott!

      Ulrika

      Radera