fredag 8 november 2019

Fredag & funderingar om nervsystemet

Tjoho, fredag idag! Utanför fönstret kommer det blötsnö & senare i eftermiddag ska jag, mannen & yngsta dottern bo på hotell i Norrköping. Dottern ska dit på en gymnastiktävling & då tänkte jag att vi skulle lyxa lite med en hotellnatt. När jag bokade fanns det inte med i planeringen att jag skulle ha jätteont i en fot & halta fram & att mannen skulle vara hostig & förkyld.. Vi får hoppas att vi ändå kan njuta av den lilla utflykten.

I morse läste jag ett så bra inlägg på insta från en kundaliniyogalärare. Att vi ska sätta press på vårt nervsystem! I kundaliniyogan gör man det genom;

  • ishnaan = kalla duschar
  • att gå upp tidigt för sin sadhana
  • kriyor (yogapass) & meditationer
  • att hålla sin disciplin varje dag i tex 40 dagar, eller 90 eller 1000 no matter what
När vi sätter press på vårt nervsystem så blir det starkt & vi kan gå starka genom livet! Att inte väja för det som behöver tas tag i, inte väja för att stå starka i medmänsklighet, fina värderingar & att vara sanna.

Det första jag märkte när jag började prova kundaliniyogan för mer än tio år sen var att mitt nervsystem blev otroligt påverkat. Då kom jag ändå från att ha gjort ashtangayoga i många år. Men med kundaliniyogan blev jag yr, mådde illa & blev väldigt påverkad samtidigt som jag kände att det var bra för mig! Nu tio år senare är jag stark på ett annat sätt än då även om jag har långt kvar att vandra både inom min egen yogadisciplin & personlig utveckling.

Trevlig helg & Sat Nam!
Från morgonens meditation dag 86, jag glömde dock att lägga upp sista tändstickan😀

torsdag 7 november 2019

November..

Jag skriver nästan aldrig här längre men jag saknar ändå formatet så än så länge får bloggen vara öppen om min skrivkreativitet börjar blomma (eller rättare sagt om jag tar mig tiden).

Här är det bra förutom en ond fot (har fått någon form av blodutgjutelse under foten) & den ständiga vinterföljeslagaren för mig; en spricka i mungipan som jag inte blir av med. Delar av familjen har dock haft influensa med väldig hosta så jag klagar inte allt för mycket.

Gymträningen som jag var så duktig med i våras har just nu kommit av sig & eftersom min meditation där jag sjunger ett mantra tar mycket tid i anspråk så blir den fysiska yogan också lidande. Dag 85 idag av 90 så det är bara 5 dagar kvar på meditationsläxan och även om jag längtar efter annat på yogamattan så är den fin på något sätt som är svårt att förklara. Det närmsta till förklaring är nog att jag har känt mer tillit & närvaro i vardagen.

Ett träd på min promenad både i dagsljus & novembermörker. Kram & Sat Nam♥


onsdag 25 september 2019

Sätt press på en producent

Hej,
Hur kan ni sälja naturkött från Brasilien? Har bränderna i Amazonas och anledningen till dessa helt gått er förbi? Det finns heller ingen märkning som heter naturkött, den ska heta naturbeteskött isåfall.
Jag känner mig mycket besviken på Coop som jag trodde tog hänsyn till miljön och sina medlemmar.

Mvh Ulrika 


Hej och tack för ditt mejl.
Stort tack för att du tagit dig tid att kontakta oss.
Vi är precis hemkommen från Brasilien där vi har varit och tittat på nötköttsproduktionen. På varje köttförpackning finns ett ovalt märke med ett nummer i, detta nummer talar om från vilket slakteri som köttet kommer ifrån. Coop köper endast in kött från regioner som inte har regnskog och därmed kommer inte heller djuren från regnskogsområden.
Det finns även annan viktig skog i Brasilien, så kallad Cerrado, som har en hög biodiversitet och artrikedom. Den finns i de områden där vårt kött kommer ifrån. För att säkerställa att det inte förekommer någon olaglig skövling av skogen så har vår leverantör ett satellitsystem som tar bilder på området. Om det har förekommit skövling så larmar systemet  och lantbrukaren blir blockerad i systemet och får inte sälja sina djur till slakteriet.
Sedan kan man som konsument så klart göra ett aktivt val genom att välja att inte köpa mat från länder man inte vill stötta och därför är livsmedel tydligt märkta med vilket ursprung de har.
Välkommen att återkomma till oss om du har fler synpunkter eller frågor
Med vänlig hälsning
Coop Kundservice

Mikael

Hej 
Tack för svar. Även om ni tycker att er produktion i Brasilien är ok så räcker det inte för mig. Jag vill inte stödja ett land som inte tar hänsyn till och bevarar sin natur. Självklart köper jag inte köttet från Brasilien och som medlem i Coop vill jag att ni slutar att köpa kött där. Jag tycker att livsmedelsproducenterna ska ta sitt ansvar och göra aktiva val.

Mvh Ulrika

onsdag 18 september 2019

Förmiddagsfasta, klimakteriet & min meditation

Klimakteriet, klimakteriet, klimakteriet så vill jag börja alla samtal med mina nära vänner med inspiration av Astrid Lindgren som på ålderns höst började samtalen med döden, döden, döden..(nu hörs mina nära vänner & jag alldeles för sällan så samtalet har inte blivit av på ett tag). Ändå har jag det ganska lugnt med symptomen, inga galna vallningar men värk i kroppen & en del andra symptom som faktiskt minskar livskvaliteten något.

Dag 35 på meditationsläxan & vissa dagar går det lätt som en plätt & andra dagar är det väldigt svårt att sitta helt still med min värkande kropp & 47 minuter korslagda ben fungerar inte, men jag sjunger mantrat & mediterar ändå. Att jag mediterar ganska tidigt på morgonen är en seger bara det!

Idag har jag provat att förmiddagsfasta! Jag drack en massa te istället för frukost & mitt första mål var kl 12.00 på lunchen. Nu äter jag ganska sent på vardagskvällar då det är aktiviteter varje kväll så "ätfönstret" blev ca 15 timmar. Tänker att jag ska göra detta varje onsdag ett tag framöver. Grön drink till frukost måndag, tisdag, torsdag & fredag & te-fasta på onsdagar. Vadan detta? Jo jag har läst massor om att det är välgörande för kroppen på sistone, senast i boken Bliss av Maria Borelius.

Kram & Sat Nam♥



fredag 5 juli 2019

Fredag med semesterfeeling

Tjoho idag går jag på semester i tre veckor! Ska bli så skönt även om det har varit ganska lugnt på jobbet på sistone. Hela veckan har varit trött då de andra i familjen har sena vanor (och vissa 18-åringar väldigt sena vanor) och även om jag somnar har jag koll i sömnen och vaknar lite då och då för att kolla om alla är hemma...

VECKANS BÄSTA: Styrketräning två gånger den här veckan med min man, jo vi är där samtidigt men tränar inte ihop. Styrketräningen är så kul nu och det känns lite bättre i mina knän och jag är inspirerad att hitta nya övningar & att utveckla de jag gör. Lyxtid med något jag gör bara för mig. Lyx lyx lyx😄

VECKANS YOGA: Tre ganska snabba övningar med eldandning på morgonen & en fin meditation har jag gjort några kvällar. Yogan är lite i bakgrunden just nu & det får vara ok. Jag kommer nog snart "levla" upp då jag ska på level två längre fram i augusti i Båstad.

VECKANS SKRIVA: Min skrivlust har kommit tillbaka & jag har så många idéer gällande skrivande men nu är jag iallafall nöjd att jag får ner några rader här.




onsdag 3 juli 2019

Läget

Bara en vecka kvar till semester & i år har det varit ganska lugnt på jobbet ett tag så jag känner mig ganska "nedvarvad"redan nu. Det blir två turer till västkusten under mina tre första veckor & jag håller tummarna för att vi får några soliga & lata dagar vid havet.

Hemma njuter jag mycket av min trädgård. Honungsrosen har blivit gigantisk i år & de andra rabatterna är också fina även om jag upptäckte att rådjuren har ätit upp två av mina kärleksört. Surt men ändå har jag förlåtit då vi har haft besök av vargen i vårt område som tydligen har dödat ett rådjur & sen finns det en skadad mamma med två kid som hållit till i närheten av oss. Det är så sorgligt då mamman haltar fram.

En annan sak jag tänker på ofta är det här med 50-års åldern. Jag tror jag har en liten kris😃.. Kanske mest för att jag också är någonstans i klimakteriet. Det är så många påtagliga ålderstecken som har kommit så snabbt. Ser nada utan läsglasögon.. (kollade ner på bikinilinjen i helgen & tänkte det är nog ok, satt på mig läsglasögon insåg att det inte alls var ok... ha ha ha! Läs förresten det här inlägget om behåring). Att jag är så mycket stelare i ryggen just nu, har ont i nacken & mina knän ska vi inte tala om. Det har gjort att jag undviker vissa saker i yogan (klippställning går inte så bra).

Något som är kul & helt otippat är att jag tycker det är så kul med styrketräning på gymmet nu. Jag och min man började träna någon gång i mars & sedan dess har fortsatt några gånger i veckan. Jag har verkligen inte varit sugen på att träna tungt & tyckt att yogan varit mer än nog men nu känns det jättebra att lägga på lite (med betoning på lite, jag är inte den starka typen direkt) vikter!



torsdag 13 juni 2019

Funderingar

Saker som jag tänker en del på nu.

Ska jag fortsätta att ha lika många yogaklasser i höst? Dvs tre kvällar i veckan+ att jag jobbar heltid.

Det som talar för:

  1. Jag tycker mycket om att undervisa/dela med mig av yogan, det ger mig energi. 
  2. Kan jag bara hjälpa någon att börja andas bättre och genom yogan kunna hjälpa sig själv så har jag nått ett av mina mål. Liksom payback time till allt yogan har gett mig!
  3. När jag undervisar måste jag hålla i min egen practise. Win-win
  4. Jag håller liv i och tjänar lite pengar i mitt eget företag & då kan jag unna mig yogautbildningar, kanske en till gong & andra lite lyxiga saker.
Det som talar emot:

  1. När jag är borta mycket så brukar det vara svårt att få resten av familjen att styra upp hemmet på det sättet jag vill (inga stora krav mer laga mat, diska och plocka undan) då blir jag stressad och trött.
  2. Det blir mindre tid över till saker som jag bara gör för min egen skull såsom skogspromenader, styrketräning och vila.
  3. Jag känner ansvar på att jag ska vara på topp och ge mycket energi i mina klasser och vissa perioder är det svårt att leva upp till.


Funderar på olika lösningar nu. Ett är att jobba lite mindre, eller jobba mer hemifrån en dag per vecka men det har jag provat förut & då rann det ut i sanden. Ett annat är att ställa mer krav på resten av familjen då jag inte är hemma att allting blir gjort även när inte jag är där. Det tredje är att helt enkelt minska på yogaundervisandet.

Kram & Sat Nam