fredag 3 januari 2020

Fredag med sol & lite som skaver

Hej!
Jag hoppas ni mår bra därute när det är fredag & här skiner solen in genom fönstret. Det känns hoppfullt med ett nytt år & överallt läser man inlägg om hur man sätter intentioner, ledord & mål för sitt "nya liv". Jag tycker om det, det finns alltid en chans till förändring. Själv har jag anmält mig till en yogaworkshop i större staden som mina yogalärarkompisar håller i. Det blir bra för mig med lite ny inspiration. Som jag skrev på insta så har jag inget speciellt nyårslöfte men jag har skaffat den superfina kalendern som jag ska skriva ner min sadhana i. Nu har jag gjort en jättekort kriya som bla är för att förhindra att komma i för tidig menopaus. Antecknade det i kalendern imorse♥


Annars är det lite som skaver & det har nog en del med hormonbalans att göra. Har haft ett tag där jag vaknar på natten & funderar & har svårt att somna om. Lite värmevallningar som kommer & går har också kommit tillbaka. Jag känner mig också så himla lättkränkt, skör & jag slår ner på mig själv alldeles för hårt (& kanske på andra, läs min man också..)

Positiv är att jag är sugen på att träna mer, vi styrketränade på gymet igår & det är faktiskt inspirerande.

Tänker att mitt ledord för 2020 är optimering, att försöka att optimera flera delar av livet, såsom yogan, träning, MATEN, skötsel av tänder (jag är noggrann där men hålla i att inte slarva) skötsel av huden, jag har använt en gua sha (en sten där man skrapar huden) ett tag & det tycker jag om.

Jo det var mina fredagsfunderingar. Trevlig helg!!

måndag 30 december 2019

2019

Dagen innan nyårsafton och jag försöker mig på en liten sammanfattning. Året har gått fort men när jag tittar tillbaka på bilder så har vi hunnit med ganska mycket!

För det första var 2019 året då jag fyllde 50 år! Helt otroligt jag känner mig inte alls så gammal i sinnet men 50 är väl det nya 30?! Vi firade med hela familjen i Barcelona, mellandotter fyllde 18 två dagar efter mig så det blev dubbelt firande. Härligt att få sol & värme några dagar mitt i vintern.

Det var inte bara jag som fyllde 50 utan flera av mina vänner vilket innebar att det blev många roliga fester under 2019, speciellt en glitter & glamour fest kommer jag ihåg där vi hade så kul! Dessutom gifte sig en av mina bästa vänner.

Semestern tillbringade vi på västkusten, en vecka i en hyrd stuga & några dagar hos kompisar i Grebbestad. Vi hade härliga dagar & det var bara yngsta dottern som var med oss så vi tog det lugnt & vilade mycket.

Hemmavid byggdes en ny brygga i grannskapet, det var roligt att hjälpas åt & göra något tillsammans. Några dagar har vi också varit ute vid vårt favoritställe långt ute i skogen där min man fiskar.

Yogahöjdpunkten var min level 2 Authentic Relationships i Torekov. Så vackert det var där & som vanligt är det utmanande inne i den yogabubblan som man hamnar i under intensiva utbildningar men ändå otroligt härligt. Så fint också att få träffa Ylva Maria från Jokkmokk yoga, vi hade träffats i bloggosfären innan & kändes så rätt i "verkligheten" också. Läxan som följde i nittio dagar var utmanande men fin.

Som vanligt har det varit många vardagar. Jag har jobbat, undervisat i yoga några kvällar i veckan, skjutsat på aktiviteter & faktiskt själv varit på gymet en hel del under perioder. Saker som jag är lite stolt över är att min rutin med gröna drinkar till vardagsfrukost, att min sadhana har varit med många dagar under året & att jag har börjat med styrketräning.

Nu hoppas jag på ett underbart 2020 med nya möjligheter men också där jag själv försöker optimera delar av mitt liv på ett högst medvetetet sätt.

GOTT NYTT ÅR!!♥

måndag 9 december 2019

Måndagsfunderingar på GODA VANOR / DET SOM GÖR MIG GLAD

Hej,
Hoppas ni inte är lika trötta som jag i mörkret & spöregnet utanför mitt fönster. Vår älskade lapphund var lite orolig & flåsig i natt & eftersom hon är 14! år så hade jag lite koll & min sömn blev inte världens bästa. Därför hoppade jag över morgonyogan & det är aldrig ett bra beslut men ibland är man inte mer än människa... I morse mådde hon iallafall bättre & även när jag var hemma en sväng på lunchen så förhoppningsvis var det bara tillfälligt.

I veckan lyssnade jag på en podd där någon pratade om att göra mer av det som gör oss glada! Det här är saker jag brukar fundera på när jag sammanfattar mitt år och också tänker på hur jag vill ha det nästa år. Jo för det är faktiskt något jag brukar lägga lite tid på.

Något som jag har märkt av mer och mer är att goda vanor som jag har är samma saker som gör mig glad. Jo det är klart att jag kan bli glad av tillfälliga lyxsaker som att gå ut och äta, resa, dricka ett gott vin mm. Men det är bara en kortvarig lycka. Det som gör mig mest stabil & glad i sinnet är de små goda vanorna i vardagen:

Morgonyoga (den fattas mig idag)
Laga riktig mat & äta mer grönt
Träna! Nu kom vi igång och tränade igen förra veckan & det är trögt att komma iväg men jag blir alltid glad efteråt.
Gå promenader i naturen
Städa och hålla ordning hemma

Det som är lite präktigt & tråkigt gör mig glad i längden!

Jo naturligtvis behöver jag umgänge med min familj och vänner också men för mycket av umgänge blir uttröttande för mig så det hamnar på en egen lista.

Kram & Sat Nam♥
Mörker & spöregn....


fredag 8 november 2019

Fredag & funderingar om nervsystemet

Tjoho, fredag idag! Utanför fönstret kommer det blötsnö & senare i eftermiddag ska jag, mannen & yngsta dottern bo på hotell i Norrköping. Dottern ska dit på en gymnastiktävling & då tänkte jag att vi skulle lyxa lite med en hotellnatt. När jag bokade fanns det inte med i planeringen att jag skulle ha jätteont i en fot & halta fram & att mannen skulle vara hostig & förkyld.. Vi får hoppas att vi ändå kan njuta av den lilla utflykten.

I morse läste jag ett så bra inlägg på insta från en kundaliniyogalärare. Att vi ska sätta press på vårt nervsystem! I kundaliniyogan gör man det genom;

  • ishnaan = kalla duschar
  • att gå upp tidigt för sin sadhana
  • kriyor (yogapass) & meditationer
  • att hålla sin disciplin varje dag i tex 40 dagar, eller 90 eller 1000 no matter what
När vi sätter press på vårt nervsystem så blir det starkt & vi kan gå starka genom livet! Att inte väja för det som behöver tas tag i, inte väja för att stå starka i medmänsklighet, fina värderingar & att vara sanna.

Det första jag märkte när jag började prova kundaliniyogan för mer än tio år sen var att mitt nervsystem blev otroligt påverkat. Då kom jag ändå från att ha gjort ashtangayoga i många år. Men med kundaliniyogan blev jag yr, mådde illa & blev väldigt påverkad samtidigt som jag kände att det var bra för mig! Nu tio år senare är jag stark på ett annat sätt än då även om jag har långt kvar att vandra både inom min egen yogadisciplin & personlig utveckling.

Trevlig helg & Sat Nam!
Från morgonens meditation dag 86, jag glömde dock att lägga upp sista tändstickan😀

torsdag 7 november 2019

November..

Jag skriver nästan aldrig här längre men jag saknar ändå formatet så än så länge får bloggen vara öppen om min skrivkreativitet börjar blomma (eller rättare sagt om jag tar mig tiden).

Här är det bra förutom en ond fot (har fått någon form av blodutgjutelse under foten) & den ständiga vinterföljeslagaren för mig; en spricka i mungipan som jag inte blir av med. Delar av familjen har dock haft influensa med väldig hosta så jag klagar inte allt för mycket.

Gymträningen som jag var så duktig med i våras har just nu kommit av sig & eftersom min meditation där jag sjunger ett mantra tar mycket tid i anspråk så blir den fysiska yogan också lidande. Dag 85 idag av 90 så det är bara 5 dagar kvar på meditationsläxan och även om jag längtar efter annat på yogamattan så är den fin på något sätt som är svårt att förklara. Det närmsta till förklaring är nog att jag har känt mer tillit & närvaro i vardagen.

Ett träd på min promenad både i dagsljus & novembermörker. Kram & Sat Nam♥


onsdag 25 september 2019

Sätt press på en producent

Hej,
Hur kan ni sälja naturkött från Brasilien? Har bränderna i Amazonas och anledningen till dessa helt gått er förbi? Det finns heller ingen märkning som heter naturkött, den ska heta naturbeteskött isåfall.
Jag känner mig mycket besviken på Coop som jag trodde tog hänsyn till miljön och sina medlemmar.

Mvh Ulrika 


Hej och tack för ditt mejl.
Stort tack för att du tagit dig tid att kontakta oss.
Vi är precis hemkommen från Brasilien där vi har varit och tittat på nötköttsproduktionen. På varje köttförpackning finns ett ovalt märke med ett nummer i, detta nummer talar om från vilket slakteri som köttet kommer ifrån. Coop köper endast in kött från regioner som inte har regnskog och därmed kommer inte heller djuren från regnskogsområden.
Det finns även annan viktig skog i Brasilien, så kallad Cerrado, som har en hög biodiversitet och artrikedom. Den finns i de områden där vårt kött kommer ifrån. För att säkerställa att det inte förekommer någon olaglig skövling av skogen så har vår leverantör ett satellitsystem som tar bilder på området. Om det har förekommit skövling så larmar systemet  och lantbrukaren blir blockerad i systemet och får inte sälja sina djur till slakteriet.
Sedan kan man som konsument så klart göra ett aktivt val genom att välja att inte köpa mat från länder man inte vill stötta och därför är livsmedel tydligt märkta med vilket ursprung de har.
Välkommen att återkomma till oss om du har fler synpunkter eller frågor
Med vänlig hälsning
Coop Kundservice

Mikael

Hej 
Tack för svar. Även om ni tycker att er produktion i Brasilien är ok så räcker det inte för mig. Jag vill inte stödja ett land som inte tar hänsyn till och bevarar sin natur. Självklart köper jag inte köttet från Brasilien och som medlem i Coop vill jag att ni slutar att köpa kött där. Jag tycker att livsmedelsproducenterna ska ta sitt ansvar och göra aktiva val.

Mvh Ulrika

onsdag 18 september 2019

Förmiddagsfasta, klimakteriet & min meditation

Klimakteriet, klimakteriet, klimakteriet så vill jag börja alla samtal med mina nära vänner med inspiration av Astrid Lindgren som på ålderns höst började samtalen med döden, döden, döden..(nu hörs mina nära vänner & jag alldeles för sällan så samtalet har inte blivit av på ett tag). Ändå har jag det ganska lugnt med symptomen, inga galna vallningar men värk i kroppen & en del andra symptom som faktiskt minskar livskvaliteten något.

Dag 35 på meditationsläxan & vissa dagar går det lätt som en plätt & andra dagar är det väldigt svårt att sitta helt still med min värkande kropp & 47 minuter korslagda ben fungerar inte, men jag sjunger mantrat & mediterar ändå. Att jag mediterar ganska tidigt på morgonen är en seger bara det!

Idag har jag provat att förmiddagsfasta! Jag drack en massa te istället för frukost & mitt första mål var kl 12.00 på lunchen. Nu äter jag ganska sent på vardagskvällar då det är aktiviteter varje kväll så "ätfönstret" blev ca 15 timmar. Tänker att jag ska göra detta varje onsdag ett tag framöver. Grön drink till frukost måndag, tisdag, torsdag & fredag & te-fasta på onsdagar. Vadan detta? Jo jag har läst massor om att det är välgörande för kroppen på sistone, senast i boken Bliss av Maria Borelius.

Kram & Sat Nam♥