måndag 26 januari 2015

Tonåringar, spöken & färgat hår

Trött, tröttare, tröttast är jag idag. Helgen har varit bra men jobbig. Den har innehållit: Yoga & meditation, alltid! Premiärtur på längdskidor. Färgning av håret i en mystisk orangeröd nyans. (Ganska nöjd men tonårsbarnen tror att jag har fått en kris.. ). 50 års firande hos fina kompisar. Åka buss mitt i natten & komma hem lagom till att 17- års festen i vårt hus var slut..Huset var ok.. puh, nervpressande att vara tonårsmamma. Igår var det en trött dag men min yogalektion var ändå mysig. Yogastället har fått en ny högtalare så jag kan köpa musik till mobilen istället för mina sönderspelade cd. Älskar den extra dimensionen som mantramusiken ger till yogan. Igår körde jag en tjugo minuters andningsmeditation efter yogapasset. Förut har jag tänkt att det blir för långt för mina elever men nu gör jag det ändå. Just do it.
Sen stannade jag kvar & gjorde min meditation 38e dagen i rad. Känner mig ofta lite iakttagen när jag mediterar i yogasalen, det är ett väldigt gammalt hus där det går rykten om att det spökar. Får skärpa mig så att jag inte skrämmer upp mig själv....
Spöket i spegeln , nej det var visst bara jag... 

8 kommentarer:

  1. Du ser alltid så fräsch ut! Och har alltid så mycket på gång! Roligt att läsa om din mantrameditation, jag gjorde en likadan igår på min nya kurs och det är ju underbart, var inte rädd för att det blir för långt. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta, ja visst är det underbart med mantran! Många tycker det är jobbigt att sitta länge i korslagda ben men det är värt det. Kul med din kurs, hoppas du kommer att skriva om den. Kram!

      Radera
  2. Andningsmeditation? Hur fungerar det? Låter motsägelsefullt på något vis men spännande.
    TRor du är jättefin i ny hårfärg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en massa olika meditationer i den här är det pranayama först genom vänster näsborre 3 min (håller för höger), sedan genom höger 3 min, sedan andas in genom vänster ut genom höger, 3 min och andas in genom höger ut genom vänster 3 min och därefter eldandning, vanlig andning och sedan sjunger man långa sat nam. Det är en mycket balanserande meditation, finns på nätet under basic breath series. Tack det är kul med lite förändring ibland. Kram

      Radera
    2. Känner väl igen de övningarna. Det du beskriver är pranayama, andningsövningar för mig men inte meditation. Så olika det är i olika traditioner.

      Radera
    3. Ja vi körde även den på ashtangan med lärare pranayama. I kundalinin är det mycket aktiva övningar/pranayama/mantra som räknas som meditation då man sitter länge & gör dem. Jag tycker det ger bra effekt vid tex oro då man har svårt att bara sitta stilla & låta sinnet stilla sig. Kram

      Radera
  3. Åh, Basic Breath Series är super! Tror det står något i stil med "du blir som ny" av den och det är så sant :) Känns som att man andas genom hela sitt system, blåser ut det gamla och bjuder in det nya.
    Full fräs-helg :) Kram och vila önskar jag dej ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är jättebra, borde göra den själv oftare känner jag nu.. det finns så mycket braiga grejer att ägna sig åt. KRam♥

      Radera