onsdag 10 november 2010

Samvetet

Typiskt indiskt hus, eller kanske inte... hittade det på nätet..
Min lilla yogapaus ger mig dåligt samvete. Förra veckan fick jag till fem yogapass. Nu är det paus. Kommer ihåg att min yogamentor berättade om Indien. Där hon hade varit så fanns det ett speciellt hus där kvinnorna flyttade in under mensen, då hjälpte de andra kvinnorna till med alla deras sysslor och den som hade mens kunde bara vila. & här får man dåligt samvete för några dagars yogapaus, fast man både jobbar, sköter barn, hem och hundar...

Igår hade jag mitt yinyogapass, trots snöstormen hade de hittat dit. Någon berättade om att hon sover så gott efter yinyogan, det gör mig glad. Eftersom jag är med och visar så kan man väl säga att jag fuskyogade litegrann. Har märkt att jag får lite ont i svanskotan av yinyogan, hoppas det är positivt och beror på att höfterna mjukas upp..!?

6 kommentarer:

  1. Hej hej!
    Inte ska du ha dåligt samvete för det. Var glad för de gånger som du yogar.

    Kramar*
    /V

    SvaraRadera
  2. Ibland får jag ont nästan överallt av yinyogan. Särskilt om jag verkligen släppt taget och bara varit i mina positioner. Det är verkligen en yoga som berör mej djupt, djupt.

    Min tanke kring din svanskota är kanske att du behöver tillföra någon form av stöd (bolster, kloss...) i vissa positioner, så du inte "hänger i svanken"?! Bara en tanke. Kramkram!

    SvaraRadera
  3. Oj, ha inte dåligt samvete! Och man ska vara rädd om sig när man har mens, min guru säger absolut ingen yoga de första tre dagarna av mensen, vila och låt kroppen sköta sin process. Och en liten menshydda vore väl skönt att flytta in i :)

    Måste bara prova yinyogan nu!

    SvaraRadera
  4. Tack för att ni finns där ute. Ja jag vet att det är dumt med dåligt samvete men ibland kommer det ändå. Tack för ditt tips Nina, jag är ganska ny i yinyogan så det är så bra att få lite hjälp! Får nog försöka knåpa ihop ett bolster snart.. (hatar att sy...). Hemma använder jag kuddar men när jag undervisar och sitter kvar i positionen har jag inte det och det är kanske därför jag får ont.. En underbar helg önskar jag er!!

    SvaraRadera
  5. Jag skulle verkligen, verkligen, verkligen vilja bo i en menshydda de första dagarna under min mens.
    Den traditionen är så fin tycker jag, att låta kvinnan vila då. I vårt galna samhälle ges inte vila alls på samma sätt.

    SvaraRadera
  6. Hi hi, kanske en bra affärsidé: Menshyddan AB, slogan: flytta in under mensen så sköter vi allt i hemmet...Kram

    SvaraRadera