torsdag 25 december 2014

Hej (Kirtan Kriya dag 7)




Inte alls meningen att lämna förra inlägget som någon sorts cliffhanger om vi blev sjuka eller inte. Men jag vågade inte ropa hej förrän vi var över bäcken. Än så länge har alla klarat sig även om lilltjejen fortfarande är lite blek, utan aptit & har magknip. Släkten kunde dundra in hos oss på julafton. Mysigt & ganska enkelt, alla bidrar till julbordet. Jag märkte att i år jobbade faktiskt mannen mer än jag i köket. Det kändes skönt & lyxigt. Älskar att ha jul i vårt hus!
Ja meditationen har blivit gjord varje dag. Även om jag fick ta en lite paus mitt i den på julaftonsmorgon då någon vaknade & absolut skulle leta efter den lilla paketsäcken som tomten alltid lämnar på natten. Kom att tänka på när jag gjorde en 40-dagars meditation första gången att jag liksom väntade mig någon effekt. Att det en gång faktiskt kom upp en massa minnen under meditationen, det skriver jag om här. Nu tänker jag inte alls på det sättet längre, mer än att jag tror att den här meditationen jag gör nu är bra för mig. Men det är klart att meditationen har effekt. Kanske så enkelt som idag när mannen tittar på tv men jag föredrar att sitta framför brasan länge & bara njuta av att titta in i elden, här & nu.

Hoppas ni har haft en lugn & fröjdefull jul! Kram & Sat Nam♥


6 kommentarer:

  1. Skönt att höra ni inte blev liggande, utan fick fira jul!
    När du skriver detdär om meditation och vilka tankar man hade förut, så kan jag bara hålla med. I början hängde liksom prestationen kvar och en ständig väntan på tydlig effekt eller aha-upplevelser. Riktigt skönt att det tonat ner sig och istället finns kontinuiteten där och en mer långvarig, livslång effekt.
    Kirtan Kriya är ju annars helt fantastisk! Kommer alltid bära med mej upplevelsen av den när jag gjorde den under utbildningen. Så grundläggande och nybanande på samma gång.
    Kram & Sat Nam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långvarig, livslång & grundläggande, nybanande.. Imponerad av dina ordval som stämmer så bra. Kram!

      Radera
  2. Att bara finnas och andas. Det är väl det som är den verkliga meditationen. Utan några som helst baktankar. Kram och god fortsättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kan man vara i nuet blir hela livet en meditation! Kram

      Radera
  3. Det låter så enkelt, så rofyllt när du beskriver er jul och din meditation. Fint! Kram och god fortsättning härifrån också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror faktiskt att julen var ganska enkel, det har jag inte tänkt på. Inte så mycket stress för vad andra ska tycka, det är skönt att jag har kunnat släppa det mer och mer. Kram!

      Radera