fredag 8 november 2019

Fredag & funderingar om nervsystemet

Tjoho, fredag idag! Utanför fönstret kommer det blötsnö & senare i eftermiddag ska jag, mannen & yngsta dottern bo på hotell i Norrköping. Dottern ska dit på en gymnastiktävling & då tänkte jag att vi skulle lyxa lite med en hotellnatt. När jag bokade fanns det inte med i planeringen att jag skulle ha jätteont i en fot & halta fram & att mannen skulle vara hostig & förkyld.. Vi får hoppas att vi ändå kan njuta av den lilla utflykten.

I morse läste jag ett så bra inlägg på insta från en kundaliniyogalärare. Att vi ska sätta press på vårt nervsystem! I kundaliniyogan gör man det genom;

  • ishnaan = kalla duschar
  • att gå upp tidigt för sin sadhana
  • kriyor (yogapass) & meditationer
  • att hålla sin disciplin varje dag i tex 40 dagar, eller 90 eller 1000 no matter what
När vi sätter press på vårt nervsystem så blir det starkt & vi kan gå starka genom livet! Att inte väja för det som behöver tas tag i, inte väja för att stå starka i medmänsklighet, fina värderingar & att vara sanna.

Det första jag märkte när jag började prova kundaliniyogan för mer än tio år sen var att mitt nervsystem blev otroligt påverkat. Då kom jag ändå från att ha gjort ashtangayoga i många år. Men med kundaliniyogan blev jag yr, mådde illa & blev väldigt påverkad samtidigt som jag kände att det var bra för mig! Nu tio år senare är jag stark på ett annat sätt än då även om jag har långt kvar att vandra både inom min egen yogadisciplin & personlig utveckling.

Trevlig helg & Sat Nam!
Från morgonens meditation dag 86, jag glömde dock att lägga upp sista tändstickan😀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar