tisdag 19 maj 2009

Dagen då lilla M kom


Idag blir vår underbara lilla bäbis 2 månader. Otroligt vad tiden går fort även om det känns som hon alltid har varit här. Hon är en snäll & glad bäbis som ler mycket & "pratar" med små söta ljud. Idag lärde hennes pappa henne att räcka ut tungan, han lipade & hon härmade, vilken smart bäbis vi har fått. Vi är så stolta & hennes storasystrar oxå!

Dagen hon föddes så vaknade jag tidigt. Jag hade gått 5 dagar över tiden men kändes inte som det var dax att föda. På morgonen gjorde jag några yogaövningar & sedan lyssnade jag på en andningsmeditation på cd. Gick en promenad med hundarna & solen sken. Bakade bröd till storbarnen kom hem & åt mellanmål. Sen skulle jag ta det lite lugnt & höra på filmen om Olle Ljungström på svt play. Slog mig ner på en sittpuff, & då gick vattnet! Blev jätteförvånad & lite stressad. Ringde sambon som cyklade hem från jobbet & ringde till BB där dom sa att det kanske var en flytning. Men efter 3 blöta badhandukar så fick vi komma in. Sambon blev lite stressad & var tvungen att köpa snus innan vi åkte & alla grannar stod på gatan & pratade. Men han höll masken när de frågade om det var någonting på gång.. När de hade gått in smög vi ut till bilen med packad väska. Vi hade ringt barnvakt som var på väg men stortjejerna såg väldigt skeptiska ut & trodde nog att vi skulle komma hem ganska snart. Hade inga värkar när vi kom in till BB & vi fick sitta i korridoren & vänta. Ett studiebesök kom förbi & tittade nyfiket på oss där vi satt med väskan.. När vi väl fick ett rum så började värkarna & blev ganska snabbt tätare & starkare. Sambon som satt & läste tidning fick hoppa upp & massera när jag sa till. Jag lyssnade på Deva Premal i mp3:n & använde ujjaiandningen. Men när det var en minut mellan värkarna ringde sambon på barnmorskan. De gjorde en undersökning & sa att jag var 6 cm öppen, sen fick jag byta om till sjukhusskjorta & efter det började krystvärkarna.. Då kändes det som andningen inte hjälpte så mycket & inte lustgasen heller. Det gjorde ganska monsteront.. Sambon frågade om jag kunde få bedövning men det var ju redan försent för det.. Men smärtan varade inte så länge & när Lilla M låg på magen så var det värt all smärta i världen. Hon föddes två timmar efter vi kom in till förlossningen.

På natten när jag låg på BB & lilla M låg brevid mig & snusade & sov så tänkte jag att det här är en av de bästa dagarna i mitt liv.

2 kommentarer:

  1. Tack för att jag fick ta del av din berättelse!
    Min lillärta är nu 3 månader, det känns som om hon redan funnits med oss länge men det är ju inte så länge sen hon kom:
    http://hellesyogatrainer.blogspot.com/2009/02/ett-karleksbarn-pa-alla-hjartans-dag.html

    SvaraRadera
  2. Tack det samma! Mysigt att få barn på alla hjärtans dag.. Lilla M hälsar till Lillärtan.

    SvaraRadera