torsdag 17 september 2009

45 minuters yoga

Eftersom jag tränar traditionell Ashtanga yoga i första serien så brukar jag aldrig hoppa över rörelser. Jag startar alltid med solhälsningar & fortsätter med stående osv. Däremot brukar jag inte alltid hinna så långt utan slutar alltsom oftast efter de stående när jag tränar hemma. Häromdagen såg jag i Dawid Swensons bok att han i slutet hade olika "kortprogram". Så i kväll provade jag hans 45 minuters yoga. På det sättet fick jag även med en del sittande asanas. Kändes inte helt bra att hoppa över rörelser. I mitt huvud ekade VARJE RÖRELSE FÖRBEREDER NÄSTA.. men ska ge det någon chans till, kanske ska göra det en gång i veckan eller så.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Jag har också den boken, den är en favvo. Gillar hans inställning till asana. Att han "vågar" visa olika steg innan den "rätta" asanan.
    Har ej provat hans kortprogram, känner väl lite som dig. När min lärare undervisarnybörjare brukar han ibland hoppa över vissa asana,ibland vet jag att de skippar, Ardha Baddha Padma Uttanasana. Oftast gör de bara Janu Sirsasana A Och Marichyasana gör de bara A och C.
    Så fort de är mogna bygger han på med dem också men inte förrän de är redo i höften.
    Jag tycker om David Swansons Balanspositioner, att man i början faktikst inte behöver sträcka ut benet. Jag vet att detta är så olika från lärare till lärare. Men allt är ju här och nu, eller hur!
    Om shanti

    SvaraRadera
  2. Bra tips där! Jag brukar också hoppa över några när jag har undervisat nybörjare bland annat utthita parshvakonasana. Men Ardha Baddha Padmottanasana (stående halvlotus) känns lite lurig att göra med nybörjare med tanke på knäskador så den ska jag också hoppa över.

    SvaraRadera