tisdag 29 september 2009

Ikväll blev det ett 50 minuters yogapass i sovrummet. Lilla M sov lugnt i spjälsängen brevid yogamattan, hennes dopljus hade jag tänt & Deva Premal strömmade tyst ut ur högtalarna. Från början kändes det kallt i sovrummet men efter 5 solhälsning A och 5 B var hela rummet uppvärmt. Jag kämpade med mina tankar som gärna far omkring bland annat mindes jag delar av en dröm som jag drömde i natt och hade glömt. Jag kämpade också med vänster sida på halsen där jag har problem med att det låser sig och jag måste böja huvudet till höger tills det liksom knakar, skumt. Även vänster höft har gått tillbaka i ett stelt läge. Jag försökte att ha allt fokus på yogamattan och vara här och nu, att stå stadigt på mattan, att vara "jordad". Mindes när jag hittade yogan för snart åtta år sedan. Då hade jag läst massor om personlig utveckling och om meditation och jag gick på kurs med min hund. Det kändes som att i allt jag gjorde så tänkte jag så mycket, funderade fram och tillbaka och verksamheten var mest i huvudet, ja i hjärnan... När jag hittade yogan tänkte jag att här ska jag inte fundera så mycket, inte ställa tusen frågor till läraren utan bara göra och nöja mig med det.. När jag sedan hörde att Ashtanga yogan var 99 % practise och 1 % teori så förstod jag att jag hade varit på rätt spår. Nu älskar jag ju att läsa om yogan och yogans filosofi och älskar att förmedla det när jag undervisar. Men utan utövande av min egen yoga så faller teoretisk kunskap platt.

1 kommentar:

  1. Bra jobbat!
    Det låter härligt. Jag gillar verkligen Deva Premal.
    Ha en härlig höstdag

    SvaraRadera