måndag 18 februari 2013

Detox light & huvudvärk

Vaknar med lätt huvudvärk idag. Händer väldigt sällan. Hade bestämt mig för att undvika allt mjöl & socker några dagar. Började dagen med en grön drink. Turkisk yoghurt med bär & nötter till frukost. Grön drink på förmiddagen. Ugnsbakad paprika fylld med fetaost till lunch. Mellanmål; fruktsallad med kardemumma & kokos. Fisksoppa med kokosmjölk, red curry & grönsaker till kvällsmat.
Tog en tur till biblioteket med sportlovslediga tjejer. Hittade Migrän yoga boken av Per Söder. Ironiskt nog hade jag själv huvudvärk när jag läste första kapitlet. Boken verkar jättebra. Måste införskaffas till mitt yoga-bibliotek! Härligt att medicinsk & kundaliniyogan kan hjälpa mot migrän. Min egen huvudvärk försvann efter kvällens yoga, ett kort yogapass för ryggen.



5 kommentarer:

  1. En superbra bok!
    Tycker Per Söder har lyckats förmedla att less is more - det behövs så lite, för att få stor effekt.

    Kram och må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ska bli kul att läsa boken! Kram

      Radera
  2. Har också köpt den boken, mest för de elever som har migrän och går hos mig. Men de två kvinnor jag mött som har migrän har inte blivit hjälpta av den här boken. Han är man som det handlar om och kanske är det så att det finns olika migrän. Om kvinnornas hormoner har utlöst migränen tror jag att annat måste till. En av kvinnorna gick för övrigt på medicinsk yoga ett år via sin vårdcentral för att bli kvitt migränen, men den hjälpte inte där tyvärr. Men för en del är den säkert jättebra.
    Din huvudvärk kommer sig säkert av att du undviker socker, jag hade huvudvärk i flera veckor faktiskt när jag slutade för ett år sedan. Slarvar jag någon gång så är huvudvärken som ett brev på posten när jag tar bort det igen. Sockret är mäktigt och läskigt! Kram och hoppas du mår bättre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte det kan bota alla men många kan nog få hjälp. Grejen är att man måste göra yogan varje dag för att få effekt, det är inte de flesta beredda att göra. Vet att skådespelerskan Cecilia Frode har blivit fri sin migrän med hjälp av den här yogan. Ja socker är kraftfullt, äter inte så mycket socker i vanliga fall heller. Något som ger mig huvudvärk är att ta bort kaffet. Det gör jag inte den här gången. Man får ta ett steg i taget:-).

      Radera
    2. Ja så är det och i det här fallet hade de gjort precis som de skulle :) Men självklart är det bra för en del. Men som vanligt, vi är individuella.
      Kaffe vill jag inte vara utan även om jag dricker väldigt lite jämfört med tidigare. Och jag får en fruktansvärd huvudvärk av att ta bort det också. Socker är ju så mycket tänker jag, allt som blir socker i kroppen av kolhydrater också som bröd och annat. Men du kanske inte äter på det sättet. Och ett steg i taget - absolut! Kram

      Radera