tisdag 5 juni 2018

Salt

Hallå! Hoppas ni har det bra! Här är det bra, fortfarande väldigt morgontrött men på kvällen piggnar jag till & är sugen på lite mer fysisk yoga.

En sak jag har funderat på ett tag nu är det här med saltet. Rent havssalt & bergssalt ska vara ok men "industri" salt är ingenting jag vill ha. Därför har jag fått byta ut den fetaosten jag brukar köpa mot en sort med havssalt i. Jag har också fått upp ögonen för hur ofta vi får i oss salt som vi inte har valt, tex i kyckling där den är mörad med saltlake. Inte alltid lätt att vara en medveten konsument, det gäller att ha med läsglasögon (japp har hamnat där) i affären för att kunna se det finstilta i innehållsförteckningen. Som tur var kan man i vissa fall välja, som tex jordnötter som nu finns osaltade då kan jag salta själv hemma.

En annan sak som jag gärna lägger lite extra pengar på är olivolja. Sådan stor skillnad om man väljer en dyrare sort. Nu kanske den på bilden inte ska representera det men jag köpte en dyrare innan som var helt ljuvlig, ljusgrön & supergod. Vi är storkonsumenter i min familj men en hundring i veckan är absolut värt för att få en bra olja!

Kram♥

4 kommentarer:

  1. Åhå, varför vill du inte ha industrisalt?

    SvaraRadera
  2. Läser så mycket om kost nu, här är ett bra inlägg ur ett ayurvediskt perspektiv:http://tiajumbe.com/blogg/salt-livsfarligt-eller-halsosamt-det-beror-pa-vem-du-ar/
    I den bloggen finns det ju många fina kundalinikriyor också.

    Överhuvudtaget så vill man ju veta hur mycket salt som är tillsatt och när man läser hennes inlägg är ju havssalt mer ok att överdosera. Men snart kanske jag läser något nytt och ändrar uppfattning.. Livet.. ♥

    SvaraRadera
  3. Salt kan inte överdoseras, alltså ny information som är tvärt emot det vi lärt oss. Något som däremot är farligt är saltbrist. Sen ska det ju vara bra kvalitet förstås. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror kvaliteten är det som avgör och tillsatt salt i produkter har oftast inte bra kvalitet för det ska vara så billigt som möjligt.. Men ju fler konsumenter som får upp ögonen och väljer bort i mataffären... Kram

      Radera