onsdag 15 september 2021

Kräftor, skvaller & meditation

 Ännu en vecka rusar på och det är jag glad över! Jag hade en period som det var alldeles för lugnt på jobbet då jag slutade med en del av jobbet (jag är i utbildningsbranschen). Nu är det ganska lagom att göra & det känns lyxigt & bra.

I helgen var goda grannar hos oss & åt kräftor. Vi har inte känt varann så länge men min man & grannen fiskar jättemycket i sjön där vi bor. Väldigt roligt att vara lite social, klä upp sig & dricka bubbel. Det har varit för dåligt på den fronten under den här pandemin. Dessutom är vi nog lite lata.. med tanke på att de flesta kompisar till oss har vuxna barn & vi har en sladdis på tolv år så blir det mer av fredagsmys med tacos än utemiddagar & kulturhändelser med eller utan pandemi..

En sak som jag ändå tänkte på var att när samtalet styrde in på andra människor som jag knappt känner pga att de har mycket pengar eller drabbats av sjukdom så får jag genast en dåligt känsla. Det var bara en kort stund men jag vill att mina samtal ska handla om oss som är med & inte någon som går i några skor som jag inte känner till, jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag fortsätter med min morgonmeditation, det är redan 12 dagar i rad & det känns bra. Att göra en andningsmeditation (pranayama) får mig snabbt i balans & jag har lättare att inte dras med i stress eller olika känslor. Däremot går det inte lika bra med springandet. Jag har nog fått till ca 2 dagar i veckan & det känns inte som att jag gör framsteg. Har haft en del huvudvärk (tror det är pga hormoner, kanske måste kolla upp mitt östrogenpiller..) & då känns inte springandet som något alternativ.

Mysigt med kräftor

Morgonljuset innan meditationen
Min pälskling fyllde ett år igår!

2 kommentarer:

  1. Hej Ulrika,

    Kräftor och meditation låter bra, men precis som du så avstår jag från skvaller. Jag blir enormt illa berörd. Här på mindre ort i Dalarna är samtal om andra människor den absolut vanligaste genren av samtal. Går det bra för någon, tjänar någon mycket pengar eller ser bra ut så smutskastas det som bara den. Den svenska avundsjukan och jantelagen är djupt rotad. Det är ofta det som får mig att känna mig som om att jag absolut inte passar in här. Vidare är det tråkigt. Jag vill ha andra samtalsämnen. Något spännande och intressant. Något man blir glad av.

    Som svar på din fråga hos mig: Jag tänker försöka leva på 11 500 kr i månaden. Jag vill investera resten varje månad.

    Ha det gott och tusen tack för dina kommentarer hos mig.

    Varm kram,

    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att höra att du också blir illa berörd av skvaller, jag kan ibland känna mig ensam i att jag inte tycker det är ok. Precis som du bor jag på en mindre ort och då är det säkert mer vanligt. Jag har flera vänner i en större stad och där är det inte på samma sätt men känns mer som det är lite mer av en tävling vem som har vad..
      Tack för att du delar med dig av summan! Jag jobbar på med ett större sparande men det har varit svårare nu på hösten och blir nog lite trögt nästa månad då mellandottern flyttar.

      Tack själv för din fina kommentar och ha det gott!

      Kram Ulrika

      Radera