fredag 24 september 2021

På topp efter 50

 Jag läste en intervju med en ny chef i vår koncern & blev peppad. Han är lite äldre, deltar i olika "supermaraton" & han sa att om han kommer på besök så är det ingen idé att bjuda på kakor då han mest äter frukt & kanske säger ja till en slät kopp grönt te. Det kanske låter tråkigt tycker du men jag blir inspirerad & känner igen mig. Nej! inte i att springa några långlopp men att tacka nej till fika på jobbet. Jag har aldrig några problem att säga nej till kakor eller till att äta pizza med gänget. Ibland kan någon bli sur för det men att följa gruppen är inte nummer ett för mig.  Väljer jag mellan att må bra eller att äta sådant jag mår dåligt av är valet enkelt, i alla fall på jobbet där jag har mycket bättre disciplin än hemma då det kan slinka ner både godis & chips på helgerna. Fast jag har köpt nyttig fika till jobbet som man kan fira med på fredagar (& har någon bakat med kärlek så säger jag inte heller nej)

Jag har verkligen tappat det där med att springa. Igår var jag ute på en liten runda i spåret & det gjorde så ont i min onda tå, jag hade barfotaskor & det kanske var dumt, & dessutom har min ischias kommit tillbaka. Inte så att jag ger upp & alla rundor kan inte vara lätta men jag är mer av en "springa-sakta-ibland-typ" just nu.

Trötta fejset efter den lilla springturen igår

Tänker på hur jag ska hålla mig på topp efter 50

Det jag gör idag är:

  1. Tänker på vad jag äter, väljer med omsorg & strävar efter mer grönt
  2. Rör på mig, promenader eller springer varje dag brukar snitta minst 8000 steg i enbart promenader (det tackar jag pälsklingen för).
  3. Mediterar/yogar en liten stund varje dag
  4. Sköter mina tänder, använder tandtråd/petare varje dag, det är superviktigt för hälsan, inte alla som vet det.
Saker jag behöver bli bättre på:

  1. Vila & slappa, det är ok att ta det lugnt
  2. Planera maten bättre, foodpreppa vegoluncher!
  3. Gå upp lite tidigare så yogastunden blir längre...
  4. Få in styrketräningen igen, jobbet är granne med ett gym.. hur svårt kan det vara?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar