onsdag 2 mars 2016

Womans world!

Som kvinna & mamma till tre döttrar är jag naturligtvis feminist. Ett ord som klingar vackert i mina öron & när en man kallar sig feminist får han genast en annan status hos mig. Nu är jag inte orolig för kvinnorna, känner mer & mer att det är på väg att bli en womans world & lyssnar vi på Yogi Bhajans visdom är matriarkatet på intågande.
Däremot har vi diskuterat en sak hemma & med våra vänner som jag inte har tänkt på tidigare. Det bara kom upp i tanken när jag körde till jobbet. Det finns många kvinnliga skällsord som jag helst inte vill skriva här men ord som slampa, satmara, ragata, häxa..så förstår ni vad jag menar. Om man nu tänker att man ska hitta synonymer av samma ord till män så tar det stopp..fulgubbe..? eller vaddå? Jag kan iallafall inte komma på några. Inte för att jag känner något behov av att skälla på män men jag tänker att det här fenomenet ändå behöver komma upp i dagsljuset. Att vi kvinnor ofta tar mer ansvar för det sociala men även ofta får skulden (även av andra kvinnor). Det gäller att vi blir medvetna om de strukturer som är dolda för oss. Nu tror jag ju inte att jag är den första som kommer på det här men om nu någon som läser här inte heller tänkt på det ville jag ändå dela med mig.. Kram & Sat Nam

4 kommentarer:

  1. Jo då, jag har tänkt ofta på detta. Diskuterar ofta med min man om det. Han tycker det är helt okej att kalla en kvinna som gör något dumt i trafiken för hora medan en man är ett snopp huvud. Inte riktigt samma sak tycker jag. Man går alltid hårdare åt på kvinnor. Jag fortsätter tjata tills andra också är med på noterna. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bravo att du är med på noterna. Kram medsyster♥

      Radera
  2. Alla människor borde väl vara feminister? Att alla har lika värde? Fattar inte ens att en del tycker det är krångligt. Så ja, jag är med dig helt i detta.
    Gubbslem var ju ett skällsord som kom från arga unga feminister, men jag vill inte kalla någon för något, men förstår vad du menar. Det är trist och det bästa vi kan göra är att inte använda dem. Har till ex hört många kvinnor kalla andra kvinnor för vårt kvinnliga könsorgan, som om det vore ett skällsord! Sick. Kram och man kan stå på barrikaderna på många sätt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skriver genast in gubbslem i mitt vokabulär.. nej skojar bara.. Vi får vara förebilder här och jag tänker att det ofta är starka kvinnor som provocerar. kram

      Radera