torsdag 27 oktober 2022

Det här med yogan & artrosen

Min egen fysiska yoga är inte värst bra nu & har inte varit det på länge om jag tänker efter. En sak som stoppar mig att göra så mycket yoga är mina krånglande knän & foten som jag stukade i vår/vintras. Bakomliggande är att jag tydligen har artros (vanligt) & det fick jag reda på när jag röntgade den stukade foten (sista stället jag trodde att jag hade artros eftersom den aldrig har krånglat innan). Artros = ledsamt men det roliga var att när jag stukade foten trodde läkaren att jag var fd elitidrottskvinna pga artrosen (ha ha men kände mig också lite smickrad)...

Egentligen började mina problem (artros?) med vissa leder redan innan 40 års åldern. En arm som inte gick att böja lika bra & senare ett knä som inte går att böja heller & det gör så in i bängen ont om jag råkar böja det för mycket.

Nu skulle det här inte bli ett något sorts klagoinlägg utan tangenterna bara slant iväg. Jag har ingen direkt värk i kroppen men vissa yogaställningar har jag helt enkelt fått modifiera & när de gör ont är de inte lika roliga att göra. På min yogakurs sitter jag inte alls lika snyggt i korslagda ben utan jag får sitta lite som en drottning på en hög kudde😅. Först tänkte jag att jag nog skulle sluta att undervisa men jag är glad att jag gav det en chans till då jag ändå känner att jag har mycket att dela av mig av.

Det inlägget egentligen skulle handla om är vad jag gör på yogamattan hemma. För i princip varje morgon går jag dit & mediterar eller gör ett kortare yogapass eller bara en andningsövning (pranayama).

Vad får jag nu ut av det? Jo jag stärker & hjälper mig själv att må bättre & att vara en bättre version av mig själv. Jag känner mig också gladare & tycker att tillvaron känns mer smidig (intuitionen fungerar).

Det senaste jag gjort på yogamattan är att göra samma meditation i 11 minuter i 40 dagar i rad. Hej & hopp🙏


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar