tisdag 4 maj 2010

Tapas

Läser om Niyama i Yogans sju andliga lagar. Alltid bra att få nya infallsvinklar. Speciellt tapas har jag funderat på under dagen. Tapas som kan översättas med disciplin. I boken står det "människor som lever enligt yogaläran kan förefalla disciplinerade därför att deras biologiska rytmer befinner sig i harmoni med naturen. De stiger upp tidigt på morgonen, de mediterar dagligen, de motionstränar regelbundet, de har hälsosamma & balanserade kostvanor & de går tidigt till sängs på kvällen eftersom de direkt upplever fördelarna med att befinna sig i harmoni med naturens rytmer". Nu kan jag ju inte skriva under på allt det där då jag oftast inte yogar på morgonen. Men tanken är att Tapas innebär goda vanor. Tänker på en del av en text jag läste under avslappningen i söndags: " Varje individ har potential för fantastiska bedrifter, glädje & varaktig tillfredställelse. Ett överflödande liv bygger man liksom Taj Mahal med ett steg i taget, dag för dag. Små segrar leder till större segrar.Pyttesmå ackumulerande förändringar och förbättringar bidrar till att bygga upp positiva vanor. Positiva vanor ger resultat. & resultat inspirerar dig till ännu större förändring". ur Munken som sålde sin ferrari av Robin Sharma.

Några vanor som gör att just jag mår bra: Sova tillräckligt mycket (8 timmar är bra). Äta ofta, minst två varma hemlagade mat om dagen + mellanmål. Dricka grönt te. Yoga. Gå promenader. Se till att få lite lugn & ro regelbundet & inte för mycket intryck & sociala kontaker på en gång. Umgås med nära & kära, fast det kanske man inte kan kalla en vana...

4 kommentarer:

  1. Hej hej!
    Jag älskar den där boken - har fått en massa inspiration! :) Jag tror att man får "översätta"/"omvandla" den lite till sitt eget liv.

    Kramar*
    /S

    SvaraRadera
  2. Så är det ju. Alla har vi vår egen sanning. För en utomstående kan det verka märkvärdigt att omstrukturera sitt liv, men för en själv är det bara naturligt. Brukar tänka att om det syns att jag mår bra och har det bar, så kanske jag insprerar någon annan att ta tag i sitt liv. Goda vanor ger ringar på vattnet.

    SvaraRadera
  3. Hmmm "De går upp tidigt på morgonen och går till sängs tidigt på kvällen.." Nej inte jag inte, är tyvärr ingen morgonmänniska så det känns riktigt svårt att skapa den rutinen. Yogar hellre på em/kväll. Har dock hört att det går att ändra på bara man bestämmer sig. Såklart!

    Ulrika, jag har länkat till din blogg från min. Hoppas att det är okey? =)

    SvaraRadera
  4. Fina tankar ni skriver här:-).
    Yogagirl, kul att du länkat till min blogg, jag gör detsamma med din..

    SvaraRadera