måndag 22 september 2014

Yogalärarresan

har börjat. Första helgen avklarad. Glad att jag var väl förberedd. Den här yogan har jag ägnat mycket tid åt. Lagom stor grupp på drygt 20 stycken, olika lång erfarenhet av yogan. Sitter här och dricker en kopp te och läser igenom anteckningar från helgen. Det är svårt att sammanfatta. När vi yogade första dagen tänkte jag på en intention för den här utbildningen. Att jag ska mjuka upp, öppna upp & ha tillit. Inte vara duktig. Det är lite svårt när de passen som görs har jag redan gjort många gånger, det självgoda egot säger att det här har jag koll på. Jag vill mer vara som ett öppet vitt ark. Det yogapasset jag har gjort en del i sommar, disease prevention for women, & har någon fråga om, dyker upp & ger mig svar. Ett annat pass vi gör har jag gjort några gånger samma vecka. Det ger mig en sorts tillit, att jag är på rätt väg. Men mycket är nytt, underbara nya meditationer, sadhana för första gången (vi har dessutom har en skönsjungande norrman med gitarr i gruppen) & alldeles nya yogavänner. Läxpasset Suriya Kriya har jag bara gjort en gång tidigare & då tyckte jag inte det kändes bra för mig. Dessutom får vi en stretchpose utmaning. Bra, där trycktes egot ner i skorna. Jag får precis det jag behöver. Tillit♥
Väldigt trött efter helgen. Sov över i yogasalen på lördagen & hade svårt att komma till ro även om det kändes mysigt. I morse när jag vaknade hade jag huvudvärk men tassade lydigt upp & yogade vid sex. Fast på jobbet fick jag bara mer & mer huvudvärk, till slut var jag tvungen att åka hem & direkt hoppa in på toan & kräkas.. sova en timme innan jag orkade åka tillbaka & jobba på eftermiddagen. Det är vatan i mig som påverkas av resor & för dåligt med sömn. Nu mår jag bättre & meditationen är avklarad. Godnatt & Sat Nam

8 kommentarer:

  1. Fint, ha tillit ♥ Skönt att du mår bättre och att du fick en sån fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja du hör att jag jobbar med tilliten... precis som vanligt och helgen var häftig och fin. Stor kram!

      Radera
  2. Ogillar att vatan gör sig påmind i dej på det mindre angenäma sättet, men gillar allt det andra! Dina ord väcker så många minnen i mej och jag är så hjärtinnerligt glad att du hoppat på utbildningen, så mycket superduperhärligt (och dito jobbigt,fniss) väntar dej. Det tacksamma med att ha en del yoga i bagaget när man börjar en utbildning är att man gå rakt på kärnan. Man behöver inte börja med att bekanta sig med positioner och tekniker, utan kan mer fånga allt runtomkring det. Minns att Emma Öberg sade till mej sommaren innan jag började min KY-utbildning att det är toppen att ha (i mitt fall - och ja, även ditt) ashtanga i bagaget, då vet liksom kroppen redan vad det är fråga om. Det är bara att fylla på med KY och det andra djupgående och personlighetsutvecklande. Kram och Sat Nam fina Ulrika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra Nina, kanske dumt att nästan skämmas över att man redan har läst och utövat mycket, för mig är det verkligen skönt då behöver jag inte sitta & undra över begrepp och annat. Vi har jättebra lärare, Charlotte Åström, från Yogahuset i Stockholm är så jordnära & rolig och Birgitta som har utbildat mig i mediyoga tidigare. En spännande resa! Kram och Sat Nam

      Radera
  3. Åh vad skönt med bara 20 personer tänker jag! Det blir mer intimt så. Vi var 40 stycken på vår kurs. Men med plats för bara 30 kändes det som. VI satt nästan i knät på varandra. Det var det enda negativa.
    Lät inte bra att du mådde så dåligt efteråt, men gott att det är bättre nu i alla fall.
    Njut av den här tiden och av alla härliga utmaningar! ;-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carina, har samma problem ofta om jag inte har fått sova ordentlig, blir lätt åksjuk osv.. Jag tror vi var 23 och då är salen full men inte för många så att man kan lära sig allas namn och hinna prata lite med alla. Kram!

      Radera
  4. Inte roligt att må illa, men grattis till att processen redan är igång :) Lycka till med dina studier och det som du valt. Jag tycker det verkar jättekonstigt att inte ha någon yogavana i kroppen om man väljer att gå en yogalärarutbildning, det är väl precis som det ska vara. Allt finns ju ändå där att lära sig och olika dimensioner av kriyas och asanas. Som jag ser det. Heja dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker samma sak. Alla hade provat kundaliniyoga innan men många inte alls länge. Vet när jag gick yinyogautbildningen då var det en del som inte hade provat alls. Hur kan man då vilja bli lärare i det... Ja det finns oändligt mycket att lära och skönt att få flera lärare att relatera till och även skönt att bli tilldelad kriya och meditation just nu. Kram!

      Radera