lördag 31 december 2016

2016

Att vara tonårsmamma har speglat mycket av mitt 2016. Äldsta dottern fyllde 18 & tog körkort, hurra! Det innebar mindre skjutsande för oss. Det innebar också att hon fick jobba sent på restaurangen/puben där hon jobbar extra & att hon kunde skjutsa hem kompisar som varit på krogen. Många nätter som tonårsmamman vaknade & undrade var dottern höll hus? Önskar att jag var en sådan där cool mamma som lugnt kunde sova & ha tillit.. Men nej jag är nog inte helt bra på att vara tonårsmamma..

Årets semester spenderades mest på hemmaplan. Dels pga lite tonårskontroll men också för att hunden hade fått så dåliga tänder att vi bestämde oss för att lägga semesterkassan på att göra den jättedyra operationen. Vår bästa vän blev av med arton tänder & mådde så mycket bättre efter det. Helt klart den bästa investeringen♥

Vi fick ändå till nästan en vecka på västkusten. Först en natt hos min bror med familj & sedan trängde vi ihop oss hos min mans bror i en lägenhet i Göteborg. Det var en sån bra semester! Fint väder, härligt att träffas & bra på alla sätt. Jag gjorde en kriya där jag siktade på 90 dagar, sobagh kriya, den fick göras lite i smyg på sängkanten varje morgon.

Andra minnesvärda saker från i år var när minsta dottern gick i skidskola några helger. Vit tantra ihop med en fin yogvän. En liten resa med mina yogalärarkolleger på shalan vi hyrde en stuga gick långpromenad långt ute i skogen & åt gott. Konserten på Ullevi med Håkan Hellström tillsammans med en av mina fina vänner. Järna Yogadagar, nu var det ingen höjdare att sova till gongbad för mig men mötet med fina lärare & att sobagh kriya mirakulöst dök upp båda dagarna så att jag inte behövde leta tid för min egen pratise:-). Mannens & min weekendresa med Kent konsert & ensamtid var också en fin höjdpunkt!

De flesta dagar var ändå vardagar. Med väckarklocka, skjuts till olika skolor, jobb, hämta på fritids, handla mat, skjuts till träningar eller eget yogaundervisande, matlagning, läggande av minsta dottern, te i soffan & någonstans i det hela har jag oftast klämt in yogan/meditationen. Nästan alla dagar har yogan fått plats i mitt liv under 2016.

Hösten 2016 går väl inte till historien som den bästa. På jobbet blev det mycket mer jobb, när jag väl stannade upp & kände att det höll på att barka iväg åt helt fel håll insåg jag att det inte var hållbart. Efter att jag tog tag i det & larmade till ansvariga så fick jag ganska snabbt hjälp & även om jag har mycket att göra har jag ändå kontroll på situationen. Jobbet är också ett glädjeämne för mig, fick förtroendet att bli platschef & tack vare yogan (tror jag) så kände jag att ja tack, det här klarar jag av!

Något som alltid hjälper mig när det är lite uppförsbacke i livet är att vara i skogen.Glad att min man tycker samma sak. Vi har gjort många fina promenader i olika skogar speciellt nu i höst när båda hade för mycket på våra jobb.

Nja 2016 känns inte som det var ett speciellt bra år. Har känns tungt & trögt på något sätt. Naturligtvis påverkas man också vad som har hänt runt om i världen. Speciellt Syrien som är så nära & ofattbart.

Men ändå, stor tacksamhet över att jag & mina nära & kära är friska & välmående. Jag är också tacksam över det här forumet & att jag fortfarande har lust att skriva här. Tack till er som läser & kommenterar♥

Kram & Sat Nam






6 kommentarer:

  1. Kram från en tonårsmamma till en annan! Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  2. Vilken fin sammanfattning ❤ Kram och du, du är en superb tonårsmamma, som bryr sig och är mån om alla!

    SvaraRadera
  3. Jag känner igen så mycket från min egen tonårsmammatid :) Har varit precis som du, oroat mig och sovit dåligt innan de kommit hem. Varm kram och gott nytt år❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att jag inte är ensam! Kram♥

      Radera