torsdag 21 augusti 2014

Hösttankar

Vardagen drar igång. Stortjejer har börjat på gymnasium & högstadie. Tiden går fort. Börjar minnas hur lite egentid jag har när allting rullar. Snart är alla tjejernas träningar igång & med mina yogapass blir det inte mycket tid till annat på kvällarna. Mer än att se till att alla är mätta & glada, ja ni vet de dagliga sysslorna. Det känns både roligt & lite jobbigt. Har haft ett långt uppehåll i yogaundervisandet & nu ska det bli kul att få dela med sig igen. Att sätta ord på det som lyfter upp mig varje dag när jag själv sitter på mattan. Den här veckan har jag yogat lugna pass & mediterat innan läggdags, det fungerar det med.
För att underlätta inför hösten borde jag styra upp en del saker. Skriva veckomatlistor & storhandla. Laga storkok på helgen. Gå upp tidigare & yoga de dagar jag har lite tid på kvällen. Tvinga barnen att hjälpa till mer hemma...
Men också släppa kraven, det får vara lite stök & skit i hörnen. Den som stör sig mest & springer omkring & försöker plocka i ordning på allt är jag. Bättre att andas, gå ut i skogen med hunden. Låta den som stöket tillhör ta sitt ansvar...

6 kommentarer:

  1. Låter bra tycker jag. Gillar mest det där med att gå ut i skogen med hunden förstås;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ut i skogen med hunden är så viktigt att prioritera:-)

      Radera
  2. Släppa på kraven låter helt rätt! Vad gör väl lite skit i hörnen egentligen? Tack för påminnelsen, prioritera det som är viktigt får det bli! Önskar dig en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte lätt men ska man hela tiden plocka upp efter dom som inte bryr sig lika mycket hamnar man i ett evigt ekorrhjul och det är inte så smart... Kram

      Radera
  3. Jag tänker så här om Familjen AB. Alla måste hjälpa till efter förmåga. Det bestämmer man tillsammans, det är inget som bara föräldrarna ska dra runt. Vi har varit "tuffa" i mångas ögon när det gäller vad man gör hemma och hur mycket man hjälps åt. Jag kan idag se när de alla är vuxna och med egna boenden och liv att det har varit så bra för dem. De kan se när det behövs städas, de lagar god mat, de tvättar utan att förstöra kläderna, de kan göra allt man behöver i ett hushåll, inklusive stryka :) (Kanske för att jag gillar att stryka?) Sedan måste ju nivån vara rimlig, jag tonade ner alla mina krav för att det skulle bli rimligt för alla så man behöver alla jämka tror jag.
    En skogspromenad låter som ett bra sätt att rensa tankarna. Varm kram!

    SvaraRadera
  4. Bra tänkt. Hörde imorse på radion där någon pratade om att det skulle vara självklart att alla i familjen hjälptes åt och så är det naturligtvis. Har nog curlat lite för mycket på en del områden... men den här veckan är jag på flera jobbresor så då får de klara sig själva:-). Kram

    SvaraRadera