tisdag 21 juni 2011

Jag vet inte

Inte så stolt över början på kvällen. Lilla M var trött & gnällig & smittade av det på mig. Till kvällsmat gjorde jag kycklingsallad som man själv fick plocka ihop från olika skålar. Det kändes som en bra idé men stortjejerna petade mest i maten. Skålen med qinoa & den med kidneybönor stod orörda med undantag från det jag tog. Inte lätt att applicera nya matvanor på resten av familjen... Mannen blev trött på mitt sura humör & tog hundarna på långpromenad, lilla M somnade tidigt & då fanns det en lucka för yoga. Jag är lite osäker på om jag gör helt rätt i alla övningar. Hur länge ska jag hålla Sat kria? eller är verkligen mina ögonlock 1/10 dels öppna? & säger jag mantrat på rätt sätt? De flesta frågorna dyker upp i de längre meditationerna, de fysiska övningarna är jag säker i. Men även om frågor dyker upp så känns det ändå som att jag är på rätt väg. Kundaliniyogan ger mig andlighet. Även om jag bara gör den själv hemma så känns det så väl. Det händer något i mig, jag kopplar upp mig på en högre energinivå..kanske man kan beskriva det som.. Så småningom ska jag naturligtvis leta reda på en lärare. Men jag har alltid varit skeptisk till att förlita sig för mycket på bara en lärare. Man måste lyssna på sin egen inre visdom för den finns där.. Men läraren dyker upp när eleven är redo (så det hoppas jag på).
En sak som jag märkt på senaste tiden är att jag ofta tänker: jag vet inte. Inte i jobbsammanhang men när det gäller andra saker dyker ofta tanken upp. Jag vet inte, jag tar en dag i taget.. Känns skönt på något sätt, skönt att inte planera så mycket, att inte alltid ha en åsikt att vara mer öppen. Jag tar det som något positivt, men är inte helt säker, jag vet inte...

Vill tipsa om ett avsnitt av radioprogrammet Kropp & själ. Finns här. Både Sanna Ehdin & Jörgen Larsson (tidsforskare, förespråkar frivillig enkelhet). Hörvärt.

5 kommentarer:

  1. Så lustigt, jag tänker också jag vet inte, mycket oftare nu för tiden än tidigare. Har tänkt att det hänger ihop med att jag är trött att jag inte orkar "veta" allting... men det kanske är något helt annat!
    Kram och tack för tips!

    Enaningomyoga-Annika som blir galen av att inte kunna logga in idag heller!

    SvaraRadera
  2. Tror att det kanske beror på trötthet också. Men även att man är den personen som alla frågar för att man brukar veta och ha koll. Då kan det nog vara nyttigt med "jag vet inte"..
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte heller. Och det känns smått osannolikt att du skriver om dethär just nu! Då jag allt oftare vågar säga att jag inte vet och att jag inte kan; säga nej helt enkelt. Förvånas lite över hur mycket jag tycker om att inte veta, att inte känna jag måste ha koll på allt och alla. Låta bli att bry mej - på ett positivt sätt. Med ens har jag mer energi över till annat!

    Jag delar också dina tankar kring lärare. Jag vill inte heller bara rusa blint mot första bästa. Inte heller bara svälja och ta emot allt som sägs och påstås. Jag vill skapa mej en egen uppfattning, få egna erfarenheter och känna efter själv! Jag är också övertygad om att vi är våra egna mästare, att vi redan har allting inom oss.

    Oj, dethär blev långt, men det dyker alltid upp så många tankar och igenkänningar när jag läser hos dej! kRaM

    SvaraRadera
  4. Nina, jag blir jätteglad när du skriver långa kommentarer. & nu i kväll har jag fått ett mail om en kundalini-workshop i höst i en stad nära mig. Det känns bara som jag måste gå på den!! Det kanske är läraren som dyker upp... KRAM

    SvaraRadera
  5. Hej Hej !
    Även jag har släppt alla mina frågor och alla mina prestationskrav. Förutom när det gäller att springa för det känner jag att är något jag verkligen behöver ta mig igenom just nu ..Men annars är jag bara jag varje dag. Du skriver om dina funderingar om du gör rätt i yogan ...jag gör säkert fel men jag GÖR..Det har jag i alla fall lärt mig att det duger som det är och det är så skönt att känna så.

    SvaraRadera