söndag 7 februari 2016

Kundaliniyoga

Ibland kan jag tycka att det är lite jobbigt att just Kundaliniyogan kom till mig..
  • Känner mig inte alls bekväm med att bära en turban/huvudbonad (& har inte fått till tekniken så det ser snyggt ut). Gör dock undantag vid Vit Tantra då det är ett måste & kör med hårband vid sadhana. Kanske det här kommer ändras längre fram men när jag undervisar har jag oftast vitt på överdelen men ingen huvudbonad. Jag vill känna mig bekväm med hur jag ser ut & även bära glassiga tights för att det är snyggt.. hi hi..
  • Vissa pass & meditationer är bara så knasiga. Ta ett pass tex som börjar med att man ligger ner & låtsas snarka.. dör lite. Men å andra sidan är det just de passen som gör att man liksom släpper kontrollen, kapitulerar, ger upp & låter ljuset strömma in. Allt behöver inte vara så allvarligt.
  • Det finns så många kriyor & meditationer att välja på. Man har böcker & utskrivna papper i överflöd hemma. Vilket ska man välja & alla verkar ju vara så bra!
  • Yogan ger en sådan stark effekt. Jag som är en känslig själ har ofta fått migrän efter att jag varit på intensiva tillfällen med kundaliniyoga. Det är verkligen inte kul. Men däremot har jag aldrig varit med om en yoga som har fått mig att känna mig så närvarande 
  • Yogaeleverna som kommer till mig är i alla åldrar & former. Ibland är det svårt då man vill köra de  riktigt fysiska passen. När jag undervisade i ashtangan kom oftast bara det "vältränade"folket. Yogan är till för alla!
  • När jag gjorde Ashtanga tränade man igenom hela kroppen när man yogade. Nu kan det vara en kriya som bara fokuserar på magen, eller att jag mest bara mediterar i 40 dagar. Men jag tycker att det känns kravlöst och det viktigaste för mig är min "andliga disciplin".
  • Man har ofta ett mantra på repeat i huvudet, eller på datorn. Sjunger gärna när jag åker bil ensam & yngsta dottern har flera mantran på sin repertoar.
  • De flesta fantastiska kundaliniyogalärarna från Yogi Bhajans tid har vita kläder, turban & långa skägg. Men när man träffar dem är de moderna, roliga & varma människor. Men det kan skrämma vissa.. Är du med i någon sekt eller..? Nej..jag sitter bara & läser det här långa mantrat på Gurumuhkki i en halvtimme varje morgon just nu.. Lite ironi men ni förstår nog vad jag menar.
Frogpose!
Kram & Sat Nam

10 kommentarer:

  1. Skriver under och skrattar för mig själv :-) Förra veckan gjorde jag en kriya för att rensa ut gamla grejer och då stod man på alla fyra, sträckte ut tungan och väste som ett hest lejon. Kundaliniyogan är verkligen knäpp men fantastisk! KRAM på dig och du ska veta att jag läser allt du skriver även om jag inte kommenterar varje gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Lotta, ja ibland kallar jag det för knas och knäpp yoga och jag tror inte riktigt mina ashtangavänner förstår vad jag menar:). Jag läser naturligtvis hos dig också! Kram

      Radera
  2. Härligt, härligt men knasigt, galet och lite pinsamt ibland! Öva på med turbanen, du klarade det fint förra året 😊 Kram fina Ulrika från "yogisanna "

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna, så kul att du har hittat hit. Saknar våra yogaträffar♥. Ja jag ska öva på turbanen, kan vara så otroligt fint när man får in tekniken. Ja visst kan det vara galet men bara man tonar in sig så fungerar alla kriyor, som magi. Kram

      Radera
  3. Låter spännande ;) kanske ska testa någon gång.

    SvaraRadera
  4. Namasté maddafakkarrs, eller hur var det?!! :D :D

    Jamen exakt sådär är det ju, verkligen knäpp&knasyoga, men samtidigt den yoga, som släpper in mest ljus i just mej och som gör mej hel ♥ Precis som du skriver. Älskar också dina tankar kring alla pass, alla skäggiga turban:isar, supereffekter och den egna (anti)relationen till turban. Tack för superhärligt inlägg, Sat Nam & kram!!

    SvaraRadera
  5. Är det ok om jag delar det här inlägget Ulrika? Så befriande att läsa på många sätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett år senare typ, ha ha ser jag detta. Naturligtvis hade du fått dela det. Kram♥

      Radera