torsdag 3 december 2009

Att hitta lyckan

eller att i alla fall må riktigt bra..
Man kan vänta på att man ska vinna på lotto så man blir rik för då blir man väl automatiskt lycklig? Eller att drömprinsen ska dyka upp och göra en lycklig. Jag har vänner som har väntat i många år på att det ska hända och då kommer de garanterat bli lyckliga.. eller ?
Att få barn gör en också automatiskt lycklig tror många..
Jo jag har både drömprinsen och tre underbara barn ( när dom sover är dom speciellt söta..). Men jag har hittat andra saker som man kan göra för att hitta lycka inom sig själv och att må bra och få ett bra liv.
  1. Jag tror att lyckan finns i nuet, här och nu. Man kan träna sig att vara mer i nuet genom att tex yoga, meditera och utöva mindfullness. Vi har väl alla minnen när vi har gjort något och vi bara är precis här och nu, vi hamnar i ett flow, vilken lycka.
  2. Andningen är mycket viktig för hur vi mår. Att vi lär oss att vara medvetna om vår andning och göra andningsövningar, eller meditera på andetagen. En riktig booster för att må bra.
  3. Sätta upp mål. Fundera på vad vi vill här i livet och att skriva ner det på papper. Eller ännu bättre göra en "målbildskarta". Sen behöver man inte kämpa för att nå det här målet. När man tänker på ordet kämpa så ser man bilden av någon som spänner sig. Bättre att bara lita på att det här kommer att hända på ett eller annat sätt.
  4. Affirmera, tänka ut några meningar som ger hopp och tröst. tex Jag är lyckligt lottad. Allt jag behöver kommer till mig. Min inkomst ökar ständigt. Jag och min familj är gudomligt beskyddade. Ja ni fattar grejen, hitta på några meningar som du kan tänka för dig själv för att må bra.
  5. Tacksamhet, ta en liten stund varje dag och fundera på vad man är tacksam för här i livet. Små som stora saker. Även om det känns grått & trist den här årstiden så har vi ändå väldigt mycket att vara tacksamma för och det man fokuserar på växer. Så desto mer man tränar på att vara tacksam, ju mer hittar man att vara tacksam för.
Den här listan kan göras lång, men de här fem punkterna räcker nog för att bli riktigt lycklig nu i helgen...

3 kommentarer:

  1. Håller helt och fullt med dig - det gäller att leva NU, resten finns bara i huvudet - dåtid och framtid. Och att fånga nuet gör man bättre med yoga t ex. Så funkar det för mig.

    SvaraRadera
  2. Jag läste dina rader för flera dar sedan, men då hann jag inte skriva något. Nu har jag läst igen och känner att du satt ord på det allra viktigaste - här&nu och att andas positivt i det. Det är stort.

    SvaraRadera
  3. Lättare att skriva än att göra. Men jag tycker att det ger hopp att man i perioder eller små stunder kan hitta här & nu, & må så bra.. KRAM

    SvaraRadera