torsdag 19 januari 2012

Energin

Ont i nacken & ont om energi. Så kan man tyvärr sammanfatta början av den här veckan. Innan mitt yogapass i tisdags fick jag ett blodsockeranfall & var alldeles blek & skakig. Som tur var blev jag bättre efter middag & jag boostade med efterrätt i form av söt yoghurt. Lite magiskt att jag ofta har en energireserv när det gäller mitt yogapass, kan känna mig helt utslagen innan men när jag väl sitter där så har jag lust & kraft.
I min egen yoga känns det lite svårt nu. Jag har inte bestämt mig för någon kriya. Återkommer hela tiden till samma, gjorde ett pass som finns hos yogyona (tack för det). Insåg att den var i princip samma som min förra kriya. Med stolen & grodan.. Får väl ta det som ett tecken på att jag inte riktig är färdig med den ännu.

Ibland kan jag sakna enkelheten med ashtangan. Ingen valfrihet där, upp på mattan & göra samma rörelser. Annat jag kan sakna är: Gemenskapen i mysoreträningen på shalan. De stående positionerna där man har "raka" & spända ben. Att det alltid finns någon workshop i ashtangan. I kundalinin verkar det mest vara kurser (på fel ort) & lärarutbildningar. Skulle så gärna vilja åka iväg en helg & bara yoga.. Tips emottages tacksamt. Nu säger min kropp bestämt nej till ashtanga, jag har inget val där just nu. Dessutom finns det så mycket som jag älskar med kundalinin: Rörelserna som inte ställer en massa krav på vighet, utan mer på den mentala styrkan. Mantran, åhh vad jag älskar mantran.. Den meditativa korta vilan mellan varje rörelse, man verkligen känner energin & det ger mig även en känsla av andlighet.

5 kommentarer:

  1. Blir sugen på att testa kundalini, det verkar annorlunda. Ashtanga har aldrig lockat mig, har sett för många som gjort sig illa från den yogan eller som helt tagit slut mentalt. Så viktigt att hitta sin egen yoga till slut. Och jag är också så trött och slut. Så märkligt. Snart vänder det hoppas jag! kram kram

    SvaraRadera
  2. Jag känner mig också mera dragen till Kundalini än Ashtanga. Den verkar alldeles för atletisk för lilla mig. Hatha yoga är jag mycket mycket nöjd med och har massor att lära mig fortfarande.
    Läser med spänning om din yoga resa.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja kundalinin är annorlunda. Första gången jag provade så tänkte jag: kan yoga vara så här??. Men jag är tacksam för min tid med ashtangan som har lärt mig jättemycket. Mer än åtta års kärleksaffär har jag haft med ashtangan:-). Kram Ulrika

    SvaraRadera
  4. Hatha och Yinyoga har följt mig under mina år, men under min nya utbildning holistik yoga som jag ska gå har sin grund i kundalinin, Ska bli så spännande!!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Låter spännande:-). Ska bli intressant att följa dig. Kram

    SvaraRadera