tisdag 27 mars 2012

Dagen efter

utbildningen till Instruktör i medicinsk yoga. Härligt att få vara elev. Själva yogapasset var inga nyheter, ryggflex, sat kriya & meditation för hjärtat. Det har jag gjort många gånger innan. Men bra att få nya infallsvinklar. Startade med avslappning med djupandning, det var lite nytt för mig. Efter många års ashtanga så sitter den andningen lite i bakhuvudet, båda är bra men olika. Även rotlåset görs på ett annat sätt, efter utandningen, i ashtangan är det oftast på inandning. Gör man den efter utandningen så sänks blodtrycket och det passar bättre i den medicinska yogan. Har nog lite svårt att vänja mig vid det lugna tempot & så få övningar per yogapass men provar med ett öppet sinne. I savasana var det gongbad, tänk vilken lyx en helt vanlig måndag. Klarade hela dagen utan kaffe. Men på hemvägen så fick jag världens huvudvärk, inte kul att köra sista biten. Hemma stod kaffepannan på så jag kunde inte låta bli att ta en kopp. Blev ingen avgiftning den här gången heller..

I morse ringde klockan tidigt för att yoga, det är vår hemläxa i 40 dagar. Fick bli ett kort pass med bara 5 minuter Sat Kriya då förkylningen gör sig påmind..

4 kommentarer:

  1. Intressant att höra. Jag gör alltid kroppslås efter varje utandning, i varje asana. Ibland blir det bara som em markering för att inte störa flowet. Tänk så olika det är! kramkram

    SvaraRadera
  2. Jag ser jättemycket framemot att småningom få delta i Maricas yogapass på vår yogastudio! Deltog visserligen i några pass i somras, på Ängsbacka, men då var jag inte så infasad i KY ännu. Nu ska det bli spännande att se och jämföra, kolla vilka bitar som plockats in och hur de kombinerats.

    Jag hamnar rätt ofta i ujjayi-andningen även i KY, den är så hemtam för mej på alla sätt. Känner att den bär mej bättre i de jobbiga sekvenserna, som att jag får kraft ur den. Har förstått att det är helt okej och att man ska använda den andning man når djupast i.

    Lycka till med 40-dagars! Ska bli intressant att följa din resa. Kram & Sat Nam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja spännande men för min egen träning så känns ändå KY närmare mig och mer av en utmaning. Det är den som jag räknar som min egen träning.. Jag har verkligen släppt ujjayi andningen, dumt eftersom den är såå´bra. Men i ashtangan så drar man ju in naveln när man andas in och här ska man spänna ut magen, så det är en stor skillnad.. Tack & kram

      Radera