fredag 2 mars 2012

Fredag, sol & frogpose

Två morgnar i rad, mellan sömn & vakenhet, har jag hamnat i barndomen igen. Ena dagen fick jag en väldigt tydlig bild av en grön källardörr & tänker direkt att det var dörren hos min farmor & farfar, minns egentligen inte alls hur det såg ut i källaren där.. Nu i morse så har jag ett vagt minne av att jag "spolade fram" en massa bra minnen från när jag var liten. Kan det kanske ha med meditationen att göra? Igår hade jag timern på 31 minuter men gav faktiskt upp efter 15 då kändes det som jag fått vad jag mäktade med just då. Gick över till att dricka yogite och knapra mörk choklad & jordnötter istället:-).
Trysil
Eftersom jag har en fjällsemester inbokad inom en snar framtid tänker jag att jag måste ha starka ben. Visserligen kommer jag kanske mest springa upp & ner i barnbacken med älskade lilla M. Men det kräver också benstyrka(& tålamod i trots-tider). Därför har jag de senaste veckorna gjort 3x26 st frogpose varje dag. Får se om det har gett något resultat:-). Härligt med fredag & sol. Sat Nam/ Ulrika

5 kommentarer:

  1. Trysil, så härligt! Kan du inte visa hur "din" frogpose ser ut? Eller är det mandukhasana? Kram och trevlig helg och det låter härligt med dina fina barndomsminnen, jag har min mormor i tankarna titt som tätt just nu, tänkte faktiskt skriva om det. Det är alla processer vi sysslar med tror jag som sätter igång både jobbigt och fint. Tänk att vi är lika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja naturligtvis. Här hittar du kundaliniyoga frogpose på youtube. http://www.youtube.com/watch?v=IgtAk8FiyFI en dynamisk övning. Grodan i yinyoga är något helt annat, finns med i det här passet: http://jivanayoga.files.wordpress.com/2011/11/yinyoga_hemma.pdf
      Ja vi är lika! Kram & trevlig helg

      Radera
  2. Tack. Klippet från youtube står hon i mandukistana först, alltså grodan när man står på tårna. Som jag har lärt mig att den heter. Däremot har jag aldrig gjort övning dynamiskt som i klippet. Den andra delen i yinyogan ser ut som en kompromiss :) om du förstår vad jag menar? Så brett isär med benen som möjligt men inte med stortårna ihop så att rumpan kan komma ner mellan. Alla stilar verkar utforma sin egen variant ur hathayogans rötter. Intressant vad man väljer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De asanas som jag kan på sanskrit är från ashtangans 1a och 2a serie. Men i yinyogan vill man inte döpa rörelsen till sanskritnamnen pga att man strävar efter att vara helt avslappnad i yinyoga, för att komma åt bindväven (fashian) och då blir inte rörelsen helt korrekt utförd. Yinyoga är ett komplement till muskelträning och är förberedande för meditation och ökar cirkulationen i kroppen. I kundalinin tycker jag det är helt olikt tex ashtanga. Det är mycket repeterande rörelser och jag har inte läst om sanskritnamn på dem men jag är nybörjare.. Kram Ulrika

      Radera
    2. Aha, det visste jag inte om yinyogan. Tack för att du delar med dig! Kram och gonatt, nästan som en liten chatt här!

      Radera