tisdag 28 januari 2014

Ansiktsolja

Fina Karin på Yogavita var på nyhetsmorgon i helgen & berättade om olika oljor hon smörjer in sig med. Jag vill bara använda rena produkter från växtriket när jag smörjer in kroppen. Brukar ha olivolja efter duschen & kokosoljan är också en favorit. Min deo är naturligtvis fri från aluminiumklorid. Men när det kommer till ansiktsolja går jag bet. Låter så härligt att bara använda en olja i ansiktet då vet man definitivt att den inte innehåller en massa onyttigheter. Att jag aldrig lär mig. För ca en månad sen köpte jag en fin ansiktsolja med morot. Bra & drygt att ha under dag & nattkrämen, eller istället för creme. Men som ett brev på posten får jag efter någon vecka en inflammation i huden som ger orenheter & rodnad. Egentligen vet jag om det för jag har provat med olika ansiktsoljor förut med katastrofresultat. Nu har jag slutat med oljan (smörjer in kroppen med den istället) men tyvärr hänger obalansen i huden kvar länge efteråt. Men det är väl oftast så att det finns inte bara en väg, vi är olika & kräver olika saker. Till mitt ansikte passar det bättre med en fetare ansiktscreme. Tills nästa gång jag glömmer bort det & provar med en olja igen....

Ikväll börjar en av mina yogakurser igen. Jag har haft ett långt uppehåll sen före jul. Känner mig lite pirrig & ringrostig men det ska bli kul att få dela yogan med andra! Kram & Sat Nam

8 kommentarer:

  1. Jag kan rekommendera dig den ansiktsoljan som Moonsun gör, de produkter som Karin är affischnamn för. Jag är också känslig i ansiktet och det är inte mycket som har funkat för mig. Men den oljan är gudomlig. Och dryg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter jättebra men jag har provat ansiktsolja från tex Co Gerd som också var dyr & bra men det fungerar inte på min hud, den reagerar... Vill inte riskera det igen men det finns bra krämer med ok innehåll också som tur var!

      Radera
  2. Jag skulle inte kunna ha morotsoljan i ansiktet utan oftast har jag kokosfett i ansiktet, men på vintern räcker inte det utan jag tar en ekoansiktskräm över. Ibland smörjer jag bara med mandelolja. Kokosoljan är ju för övrigt grym, värsta allt-i-alloprodukten! Men alla hudar är ju olika. Jag fick slänga ricinoljan, som jag testade för att "alla" tyckte den var så bra till allt möjligt, men den funkade ju inte alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kokosoljan är en stor favorit. Jag brukar ha med en liten burk till badhuset och smörja mig och lilltjejen med i bastun, det är lovely. Även i matlagningen! Men tyvärr inte i mitt ansikte, fungerar någon enstaka gång men inte regelbundet för då blir det kris. Kram

      Radera
  3. Jag klarar inte heller av olja i ansiktet. Har testa många olika, alla ekologiska, de senaste åren, men det slutar alltid med otroligt jobbiga utslag, kvisslor, finnar och skit, rent ut sagt. Precis som du Ulrika. Numera vågar jag inte testa. Hur gärna jag än ville. Det är inte värt det. Jag har dragits med acne ända sen tonåren och nu först har den lugnat ner sig, tack vare ekologiska produkter minus olja :)

    Men på kroppen - underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här det är absolut inte värt det. Nu har jag mycket mer finnar än mina tonåringar, mest i pannan sån tur att jag har lugg just nu... Dessutom gör det ont och tar lång tid innan huden blir ok igen, någongång har det hängt i hela vintern, inte värt det. Så jag är lite avundsjuk på alla som sjunger ansiktsoljans lov..:-). Kram!

      Radera
  4. Jag klarar inte heller olja i ansiktet så bra, det funkar med kokosolja om det inte blir för ofta.
    Har du sett bloggen www.naturligtsnygg.se?
    Hon testar allt inom hud - och hårvård!

    SvaraRadera
  5. Hej Stina♥ Ja den bloggen är en favorit man vill bara köpa allt! utom ansiktsolja få förstås.. Kram

    SvaraRadera