onsdag 23 april 2014

Min matfilosofi

Efter påskens godisfrossande har jag haft en del matfunderingar. Har svårt att låta bli godis när det finns hemma & då börjar mitt blodsocker att go bananas. Nuförtiden har jag ganska stabilt blodsocker, det var mycket värre när jag var yngre då jag blev väldigt ilsk när jag var hungrig. På senaste tiden har jag hört en del om att våra kroppar är försurade & behöver tillskott av kalk. Tidigare när jag har köpt Börjes algtabletter har de alltid rekommenderat att man ska även ska äta kalktillskott. Fast kalk har i mina öron ringt som åderförkalkning..men jag får nog omvärdera detta & ta med kalktabletter i nästa beställning. Jag har även läst en del om vegetarisk kost, paleo kost & andra sätt att äta som främjar hälsan. Som jag tidigare skrivit om vill jag inte ha för många pekpinnar om kosten...

Själv är jag blandkostare & äter det mesta. Några hållpunkter är:

Mycket olivolja!! ( i tomatsåsen, köttfärssåsen, på potatis i ugnen, på tomat, gurkan & fetaosten osv). Dinkelmjöl istället för vetemjöl. Ekologiskt rörsocker istället för vitt. Alltid ekomjölk (men jag dricker den inte). Gröna drinkar i perioder. Frukt ätes med fördel innan maten. Finns säkert fler men det var det jag kom på idag. Igår var det vegetariskt med auberginegratäng; varva aubergine och tomatskivor, häll över god tomatsås med vitlök & rödvin i, smula över fetaost & skjuts in i ugnen. Ikväll blir det små biffar av ekoköttfärs med ugnsbakad potatis & grönsaker & tzatziki.. & lite yoga & meditation efter det. Kram & Sat Nam

4 kommentarer:

  1. Låter klokt och överkomligt. Jag har också haft mina funderingar om kosten, jag mår bäst utan gluten, socker och mjölkprodukter. Det vet jag men ibland slarvar jag av olika anledningar. Försöker röra mig inom 80/20-spannet, dvs 80 % som jag mår bäst på och de andra procenten får bli lite sisådär :) Har också läst det här om försurade kroppar, något som faktiskt blir basiskt i kroppen är citron. Jag har periodvis varit otroligt sugen på citroner, ätit dem som frukt och sedan har jag läst att de hjälper kroppen att göra den basisk. Kroppen vet! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med 80/20 var en mycket smart tanke! Det är som med de bra vardagliga vanorna som får mig att må bäst sen kan man slarva i perioder och det är ok. Vi kör mycket ekocitron hemma nu, har tom fått mannen att dricka citronvatten på morgonen. Kram

      Radera
  2. Åh, det lät ju gott, tack för tipsen! Precis som du har jag svårt för pekpinnar och dieter, men provar mig fram och har rätt bra koll på vad min kropp behöver. Och som Annika skriver, så brukar väl kroppen tala om för en vad man behöver mer av, och att det växlar under året också. Du får berätta sen om du köpte kalktabletter och om du i så fall märkte någon skillnad. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag absolut ska jag rapportera om kalktabletterna. Lilltjejen tjatar nu när algtabletterna är slut, hon och hunden står i kö för att äta dom. Det här med att det växlar under året vad vi vill ha/behöver har jag inte tänkt på men naturligtvis är det så. Kram!

      Radera