tisdag 16 november 2021

Sömn & aktiespar ( i liten aftonväska)

 Jag är lyckligt lottad att sova gott för det mesta. Visst har jag haft perioder då sömnen inte fungerar men oftast har det varit då jag varit stressad eller orolig för något. 

I lördags var vi hos grannarna längre upp i området (min mans fiskekompis) på trevlig middag & prat. Vi gick hem vid tolvtiden dels för att yngsta dottern var hemma själv med hunden & för att jag är kvällstrött.. Men när jag kom i säng vid ett tiden var det helt omöjligt att somna. Tror jag tittade på klockan senast vid halv fyra... sömntåget hade passerat.. 

Tänkte att det var lugnt men samma sak på söndagen somnade inte förrän framåt ett-tiden efter att jag snurrat som en kålmask, försökt att byta sovplats, läsa bok, lyssna på guidad avslappning i mobilen .. Igår hade jag också lite svårt att somna men somnade ändå vid elva och sov hela natten, vilken blessing! Då hade jag gått all-in med att göra ett litet yogapass för sömnen, en speciell meditation för att sova bra & köpt ett naturläkemedel som heter Pascoflair som skulle göra det lättare att somna. Sömnen är så viktig för att må bra, det inser jag verkligen nu.

Just nu lyssnar/läser jag mycket om investeringstips. Börspodden och En påse pengar är poddar jag har lyssnat på idag. Är så sugen på att köpa mer aktier men pengarna rullar iväg till annat kan man lugnt säga den här månaden. Det har varit mycket roliga saker som hundkurs, bidrag till ny säng till yngsta dottern & hennes ridläger i hoppning men även nödvändigt ont som bilservice, robotgräsklipparservice, veterinärbesök mm.

Jag har startat ett ISK på Avanza & där börjar jag från noll. Jag är faktiskt peppad på att bygga upp min nya portfölj (ha ha kan man kalla det portfölj även i liten skala, får nog säga liten aftonväska istället). Tänker att jag gräver där jag står i mina köp att titta på vilka bolag jag väljer i min vardag. Nu är jag dock ingen strategisk person så det kan bli lite hipp som happ med det.

Trots sömnbrist var vi i en underbar skog i söndags!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar