måndag 18 april 2011

Ilska & tårar

När jag kom hem sent i fredagskväll från yinyogapasset var jag ganska trött & hungrig. Just då vaknade lilla M & mannen muttrade något när han gjorde välling. Jag blev så tvärarg, ursinnig på två sekunder.. mannen undrade nog vad som hände.. När jag sen skulle gå & lägga mig & inte var arg längre så kom jag ihåg vad yogaläraren sa innan vi gick. Idag har vi jobbat med meridianer som bla styr ilska.. Ja, just det....♥
På lördagen gjorde vi en TONGLEN-meditation där man andas in saker som är svåra (sorg, avundsjuka, rädsla mm) & andas ut motsatsen (glädje, ljus, kärlek osv). Efteråt var "grannen" på mattan brevid mig ledsen. Hon hade sorg i familjen. Jag kramade henne & som vanligt när någon gråter som måste jag "sympatigråta" lite. Kändes smått pinsamt.. Men sen tänkte jag på det att jag var faktiskt den enda som gick fram till henne. Om man kan ge lite tröst får det vara värt att vara lite pinsam..

6 kommentarer:

  1. Åh, skönt att du gick fram. Ibland när jag har blivit så där lessen på ett yogapass har jag tyckt det varit skönt när någon visat någon sympati.

    Vilka meridianer styr ilska? Det lät spännande!

    SvaraRadera
  2. Tror att det var Lever & gallblåsa meridianer. Meridianer används i kinesisk medicin (akupunktur mm). I yogans värld pratar man ju mer om Nadis & prana = meridianer & chi. Intressant tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Har en yogabok, som är helt baserad på meridianerna - onekligen intressant! Simon Low pratar ofta om dehär sakerna.

    Skönt med reaktioner efter yoga, även fast det inte alltid är så angenämt. Brukar tänka att då har min practice fungerat :)

    SvaraRadera
  4. Jag är välbekant med meridianer och akupunktur, vi har en TCM-läkare som vår "husläkare" sedan 20 år :) Och Z, min guru, pratar också om meridianer men också om yin och yangkanaler. De tror jag är jämförbara. Nadis är kanalerna för vindarna och energibanorna, som jag har lärt mig, de går inte i samma banor som meridianerna.
    Det jag tyckte var intressant var att din lärare hade sagt att någon meridian styr ilska. Men man uttrycker sig väl olika :)
    Blir så inspirerad när jag läser hos dig och andra, vi går liksom samma vägar och det är så skönt att ha någon att ventilera med. Kram!

    SvaraRadera
  5. Själv är jag nybörjare på det här med meridianer även om jag läst några böcker.. Det är alltså lever & gallblåsa-meridianer som styr kontrollen av ilska om jag nu minns rätt. Det blir att plugga på mer.. Glad Påsk!

    SvaraRadera
  6. Tycker det var fint av dig och det spelar ingen roll att du började gråta. Att visa vad man känner som medmänniska är något vi alla borde göra oftare, tycker jag.
    Din gest var garanterat otroligt uppskattad.

    Trevlig påsk!

    SvaraRadera