söndag 16 januari 2022

Många bra saker är gratis

 Helgen rusar förbi och snart är det dags för min yogaklass som avslutar helgen på söndagarna. Jag har haft en fin helg, först lördag med en tur till stallet, på kvällen lagade vi fisksoppa och såg på filmen Don´t look up på Netflix.

Fisksoppa med mannens fångst,
musslor, räkor och saffran.

Idag har vi gått en långpromenad med hunden & tagit det lugnt. 

En sak jag har tänkt på så här i fattig-januari är mitt mål för sparande under 2022. Det började med att jag såg ett klipp med Mr Money Mustache på youtube som handlade om att leva mer på mindre. Då fick jag fokus på att:

MÅNGA BRA SAKER ÄR GRATIS

  1. Promenader/tid i naturen, en enkel sak som gör att man mår bättre & blir friskare! Det kan till och med spara pengar om man går till och från jobbet.
  2. Yoga/Meditation som jag gör hemma, bara man har ett bra yogapass och/eller meditation så kan man göra det hemma på kammaren. När man mediterar blir man mer nöjd och då behöver man inte köpa saker för att blir glad.
  3. Mat som redan finns i skafferi och frys. Nu äter vi mycket gös från sommarens fiskafänge!
  4. Kläder som man redan har, de kan kombineras på nya sätt och kännas som en helt ny garderob med lite planering och fantasi.
  5. Heminredning som man redan har kan flyttas runt och det finns säkert en del i gömmorna att ta fram för att få lite ny feeling hemma.
  6. Böcker går att reservera gratis på biblioteket. Så fort jag hör om en intressant bok till mig eller dottern så loggar jag in och reserverar den. Ibland är det lång väntetid och ibland kan man hämta den nästan direkt.
    Den här läser jag nu..

Har du något mer förslag på listan?

Kram!

2 kommentarer:

  1. Hej Ulrika,

    Så kul att du också har hittat Mr. Money Mustache. Visst blir man peppad!

    Det här var ett väldigt bra inlägg för jag behöver verkligen påminnas om hela den där listan nu. Det man redan har. Fokus på det. Då är vi två. Här skall sparas pengar och konsumeras mindre. Man har sååå mycket redan.Vi klarar oss, eller hur. Det där med biblioteket måste jag dock bli bättre på.

    Mia Skäringer boken är bra. Som hon beskriver sin hemort i Värmland med folk och allt, precis så är det här där jag bor nu. Igenkänningen var klockren. Jag skrattade så tårarna rann när hon berättade om att hon ringde upp mannen på lappen hon hittade i sin avlidne fars plånbok och trodde att det var hans läkare. Enjoy!

    Varm kram,

    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anneli,
      Ja jag blev väldigt peppad av Mr Money Mustache, just nu tänker jag på att vara mer seriös i att göra budget och hålla koll på mitt kontoutdrag, var tar pengarna vägen? Biblioteket har gått lite överstyr för min del den senaste tiden:-). Jag hör talas om en massa böcker som ska vara bra och så är jag alldeles för snabb att reservera. Det gäller att hänga med i läsningstempot, speciellt om det är böcker där andra står i kö efter mig för då går det inte att låna om.

      Tack för teaser med Mias bok, jag har kanske kommit halvvägs.. Hennes lilla hemort ligger bara några mil härifrån.

      Kram Ulrika

      Radera