söndag 23 januari 2022

Söndag

 & karantäns-livet rullar vidare. Jag gick en promenad med hunden i morse & det kändes bra men när jag kommer hem till soffan så känner jag mig ändå lite krasslig, en konstig värk i ryggen men ändå inte så dålig att jag behöver ligga platt utan mer ta det lugnt.. Jag har ännu inte fått svar på mitt covid-test, det blir intressant.

Igår fick jag ändå ett sorts karantän-spel på mannen & dottern som varit hemma någon mer dag än jag. Om man ser det från mitt håll så har de inte tittat upp från soffan alls. Jag tänker att även om man är lite krasslig kan man alltid vika in lite tvätt, slänga bröd som blivit gammalt (jag äter väldigt sällan mjukt bröd så det är inte mitt ansvarsområde) eller något annat litet som behöver göras i ett hushålle. Jo mitt spel gjorde att mannen hoppade upp ur soffan & dammsög & tog ner jul-utebelysningen & dottern städade sitt rum av bara farten. Sedan var allt fri & fröjd igen & jo det är bra att kunna ta det lugnt som mannen & dottern kan men man måste ändå känna gemensamt ansvar för hemmet.

Solnedgången igår var fin, tacksam för vår
vackra utsikt!

Idag när jag var ute & gick tänkte jag på resor som jag vill göra men också att äventyret kan finnas runt hörnet. Jag tänkte på ett spår några mil härifrån som jag gärna vill springa med hunden framåt våren. Sen fick jag en snapchat från en kompis som är på Maldiverna nu... jo det skulle också vara härligt😁

2 kommentarer:

  1. Hej Ulrika,

    Jag förstår att du fick lite karantän-spel. Jag ser detta ofta här hemma i Sverige. Vi kvinnor springer jämlikt med alla andra i ekorrhjulet på heltid och ändå har vi oftast huvudansvaret för hus och hem. I helgen har jag städat huset,tvättat ur tvättstugan och lagat mat. Hockeytränaren har haft hockeyträning och match. Det gller att inte bli bitter, men ibland tycker jag att det var bättre förr när jag var hemmafru och jag hade ansvar för hus och hem medan mannen drog in hushållets inkomst. Men det törs man inte säga högt i Sverige för då blir man utskälld av feministerna :-) LoL!

    Varm kram,

    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, tack för din kommentar och ser att du precis som jag får ta helgerna till att göra det som man ligger efter med i hemmet på vardagarna. Jag är en feminist:-) men som vi har det i Sverige nu blir det inte bra för kvinnor då vi blir dubbelarbetande big time och många bränner ur sig eller går på reserverna i många år. Tyvärr tror jag inte att män någonsin kommer att känna samma ansvar för hemmet.. men det är också viktigt att kvinnor har en egen inkomst så att man är fri att lämna sin man tex. Jo jag löser inte den här frågan just idag heller...:-) Kram

      Radera