onsdag 19 januari 2022

Njuta av nuet

 Lyssnar på ett avsnitt om Kickstart med Kropp & Själ, de pratar om att vi har ca 4000 veckor att leva (om vi blir 76 år) & vad man gör med veckorna som är livet. Jag (o)roar mig med att räkna ut hur många veckor jag har levt när jag snart fyller 53 & det är tanke(oro)väckande ca 2766 veckor.

Nu tränar jag på att vara närvarande varje morgon i min korta 11 minuters meditation, känns inte som om att jag är jättebra på det dock eftersom tankarna väldigt ofta vandrar iväg under meditationen. Fast jag kanske är mycket bättre på det än om jag inte tränade alls, vad vet jag.

Nu tror jag att det finns många sätt att bli bättre på att njuta av nuet, alla behöver inte meditera. Vi kan påminna oss själva om att ta ett djupare andetag då & då, eller betrakta något vackert i naturen. Tacksamhet är ett annat spår där vi får syn på det som är bra. Jag tror på att det vi fokuserar på växer.

Jag tycker om ytliga saker också & inte bara disciplin genom meditation eller sparande😃. Tänkte jag skulle ta ett kort på halsbandet som jag fick av mina döttrar i julklapp. Det är så fint tycker jag. Nu blev det knappt med på bilden (halsbandet längst ner) men däremot kom min pälskling med i bakgrunden. Tur att jag älskar honom så mycket för igår kväll lyfte han helt plötsligt på benet & kissade på golvet & en fåtölj hemma. Han har varit rumsren jättelänge & säger alltid till när han ska ut.. Hoppas det bara är en engångsföreetelse!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar