tisdag 11 januari 2011

GI-light

Härligt att det har varit lite ljusare ute idag och igår. Nästan så man får lite vårkänslor. Har städat ut julen hemma och har börjat att rensa och fixa lite. Jag brukar ha en "feng-shui" period framåt mars men i år börjar den tydligen tidigare. Har även fått lust att "rensa" lite inombords, har blivit lite för mycket choklad och fikabröd i helgerna som varit. Bryr mig inte särskilt mycket om vikten jag äger inte ens en våg men känner att kroppen inte är i toppform. Något som brukar fungera ganska bra för mig är att äta lite inspirerat av GI. Strikta dieter har jag svårt för men nu utesluter jag kolhydrater till maten (potatis/ris/pasta) och ersätter det med grönsaker istället. Har jättesvårt för att helt utesluta bröd, så jag äter bara grovt rågbröd och hårt bröd. (Tänk på att läsa innehållsförteckningen det är skillnad på olika sorts bröd, en del har hur många konstiga tillsatser som helst..). Middag igår/matlåda idag var: Torsk toppad med grillad paprika och creme fraiche blandad med riven parmesan ost och till det kokt broccoli och coleslaw. Gjorde bara solhälsningar igår, 5 A och 3 B, men idag har jag värk i kroppen, kanske beror på förkylningen. Ikväll har jag min yinyoga, vill så gärna förmedla en känsla av mindfullness och omtanke till sig själv. Tycker det känns lite svårt ibland, att man pratar om samma saker. Men en av mina deltagare säger alltid att hon sover så gott efter yinyogan och en annan blir lite bättre i sin höftartros, man får väl vara nöjd så..

1 kommentar:

  1. Hej hej!
    Vad skönt att rensa kroppen lite så att energin kan flöda fritt.

    Jag tror inte häller på strikta dieter, det är lätt att missa ett viktigt näringsämne på det sättet.

    Ljus*
    /V

    SvaraRadera