fredag 25 februari 2011

Energi

Igår hände en sak som jag har märkt är återkommande hos mig. På eftermiddagen på jobbet kände jag mig energisk och glad. Hade med mig lillhunden på mitt kontor så jag bestämde mig för att promenera hem. Skönt med en långpromenad och när jag gick planerade jag för att göra yinyoga på kvällen hemma. Jag tänkte att det var härligt och att man kan inte begära så mycket mer av livet än att få en långpromenad och en timmes yoga per dag, då är man verkligen lyckligt lottad. När jag väl kom hem så hade barnen kompisar hemma, farmor satt och stickade i soffan, hjälper Stora K med en slöjdläxa:-). Det var ganska rörigt och jag kände direkt hur energinivån sjönk, när jag genast började springa runt och plocka i ordning. Efter en liten stund var jag hur trött som helst och det kändes som jag inte orkade någonting. Yogan blev inte av, jag somnade en stund när jag nattade lilla M och sen var det dags att hämta på en gymnastikträning och efter det bums i säng.

Har märkt att det ofta är så att de dagar som jag känner mig pigg och full av energi. Pigg på dagen och sen räcker inte energin till på kvällen. Dessutom blir jag då sugen på all möjligt och äter gärna sötsaker om jag hittar några i gömmorna. Upp som en sol och ner som en pannkaka kanske man kan kalla fenomenet. (Ha ha, jag åt upp överblivna pannkakor igår från barnens matsäck igår när jag blev sötsugen..) Jag måste nog lära mig att på något sätt hushålla med energin så att den blir mer jämn..

4 kommentarer:

  1. Jag kan verkligen känna igen det där. Men jag tycker för min del att det blir bättre när jag äter kontinuerligt, dvs små mellanmål både förmiddag, eftermiddag och kväll. Behöver inte vara så mycket och då kan man ändå yoga. När jag hoppar över något att stoppa i mig, en frukt, en smörgås, så sjunker nivån ganska snabbt och jag blir mer lättirriterad. Har faktiskt inte trott att det har hängt ihop men ser efter en månads mer frekventa mellanmål att det faktiskt gör det :) Och sötsuget har försvunnit på kuppen utan att jag ens tänkt att det ska det! Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att jag äter ofta. För jag är en sån som blir akuthungrig direkt & MÅSTE ha mat (tror det är en pitta egenskap men kan ha fel, för övrigt är jag mer vata). Men jag har nog fuskat med något mellanmål på eftermiddagen. Jag ska testa det den här veckan. Tack & kram för tipset!

    SvaraRadera
  3. Det här med energi som kommer och går på precis det sätt som du beskriver är en typisk vata-egenskap, jag har samma problem. Har dock inte hittat något bra knep att komma runt det - än - men försöker att "tagga ner" när energin är hög och vice versa.

    SvaraRadera
  4. Hej Anita, tack för att du delar med dig av din kunskap! Jag tänkte att det var pitta för att jag "jagar på" till energin plötsligt är slut. Har lite svårt för att vila.. Men är nog bra att ta det lugnare när man känner att energin är på topp.

    SvaraRadera