tisdag 1 februari 2011

Yinyoga

Hade mitt yinyogapass ikväll och jag ville så gärna förmedla det jag lärde mig på kursen. Speciellt de passen som en lärare som hette Jenny hade där hon "guidade" oss in i meditation med olika frågor. Lyckades ju inte göra det på samma sätt utan jag får nog fortsätta undervisa på mitt sätt. Ändrade iallafall lite i passet: lade till en längre meditation i början och några "yang-rörelser" i passet. Använde också min nya meditationsklocka..Var lite rädd att de skulle hoppa högt av plingandet men det gick bra. I min egen yinyoga har jag märkt att jag är väldigt låst på baksidan som tex i Shoelace som känns helt omöjlig för mig. På kursen fick jag veta att det kan bero på ischiasnerven och då kom jag och tänka på att jag hade väldigt mycket "ischias" när jag var liten. Inte för att jag vet om det har något samband. Men nu får det bli mycket "sleeping Swan" och halv duva (mot väggen) för att försöka mjuka upp det området..

4 kommentarer:

  1. Låter spännande, men jag skulle gärna se bilder på dina asanas, vet inte vilka det är så det blir lite svårt att förstå :)

    SvaraRadera
  2. Hej, det är inga rörelser från ashtangan så jag kan inte sanskritnamnen. Här hittar du sleeping swan: http://www.yinyoga.com/ys2_2.0_asanas_swan_sleeping.php Halv duva har jag inte hittat men det är nästan samma rörelse men liggande på rygg :-)

    SvaraRadera
  3. Tycker det är så roligt att yinyogan landat hos dej (känner att jag skrivit nästan exakt samma mening här hos dej förut?!). Ett underbart sätt att hitta nyanserna både i kroppen och i yogan. Komma åt på djupet och jag lovar - du kommer märka hur du öppnar upp även i ashtangan, big time! Kram!!

    SvaraRadera
  4. Tack Nina! Ja just nu är det yinyogan som är närmast hjärtat, det jag behöver just nu.. Namasté

    SvaraRadera