torsdag 17 februari 2011

Tankar

Läser hos Nina om tankar och meditation. Känner att det träffar mitt i prick då jag hade TANKAR som tema på mitt yinyogapass i tisdags. (bla med lite hjälp av det kursmaterialet som jag fick från min kurs hos omyoga.)

Att under yogapasset:
  • Tänka sig att tankar är som moln som glider förbi på himlen
  • Att bara observera sina tankar utan att "gå in i dom"
  • Att observera att varje tanke har en början och ett slut. Det finns plats mellan tankarna, där man kan se om man kan uppleva stillhet och en inre rymd.
  • Att det finns en stillhet "bakom" tankarna som alltid finns där..
  • Att sätta en etikett på varje tanke tex nutid, dåtid och neutral
  • Att se om vissa tankar triggar igång känslor
  • Att hela tiden komma tillbaks till andningen som ett ankare till att vara här och nu..
Det är lättare att leda passet än att sitta still och meditera själv. Jag tror att yinyogan är en bra förberedelse till (en stillasittande) meditation. Förut trodde jag att man skulle "stoppa" tankarna när man mediterade.. men jag har märkt att när man bara observerar dem så blir de färre.. iallafall vissa dagar..
Omtanke & värme /Ulrika

3 kommentarer:

  1. Jag kände också igen mig hos Nina :) och det du skrev om stillhet mellan tankarna, det var fint. Kram!

    SvaraRadera
  2. Som ringar på vattnet!
    Jag är helt fascinerad av vår bloggsfär, över yogan vi delar och över alla tankar vi sätter ord på. Känner mej rik som har er! och oändligt mindre ensam i mina känslor, tankar och upplevelser. Det finns alltid någon att dela med. Och just nu gläds jag förstås speciellt åt att vi kan och får fundera kring s t i l l h e t och m e d i t a t i o n. Ytterligare något att färdas tillsammans med. Om Shanti, Ulrika!

    SvaraRadera
  3. Hej, vad glad jag blir att ni är här. Som varma vänner i cyberspace!! Kram

    SvaraRadera