onsdag 30 mars 2011

Acceptans

Blomman på köksbordet gör mig glad!
Hemma idag igen då lilltjejen hade hög feber i natt & i morse.. Försöker att strunta i jobbsamvetet & NJUTA på uppmaning av Ninas kloka kommentar till det här inlägget. Just nu när sjuklingen tar en middagslur så känns det som jag mest stressar omkring. Tvättar, diskar, torkar bord, bär smutsiga kläder till tvättstugan, rena kläder till barnens rum. Det tar aldrig slut. Saker överallt. Drömmer om ett enklare liv med mindre prylar, mer avskalat närmare naturen. Men det är som det är, har man tre älskade barn så innebär det en uppsjö av olika skor, vantar, leksaker & böcker. Mat som ska lagas, tvätt som ska tvättas, skjuts till träning osv. Acceptera. Så här är det nu. Pratade en del om acceptans i yinyogapasset igår. Att acceptera är inte samma sak som att tycka om något, det är att acceptera hur det är just nu, utan att försöka förändra. Att tillåta.. 
(& ja som en paradox  till att ha mindre prylar drömmer jag om stora investeringar som ett nytt hus)
Igår bakade jag matbröd, blev sugen på att baka det är inte så ofta. Mixade en burk sojabönor med vatten & använde som degspad. Blev jättegoda bröd, som inte smakade sojabönor. Ja, jag erkänner att jag inte berättade för resten av familjen om just det innehållet. Ville gärna att de skulle smaka.. Receptet var inte ultimat då degen blev lite för lös, ska prova igen & blir det bättre då så återkommer jag med recept..

5 kommentarer:

  1. Ååå sitter här vid köksbordet och funderar och känner precis likadant! Saker överallt! Undanplockningen tar aldrig slut - tvätten tar aldrig slut!!! Och jag har bara 1 barn!!!
    Men det var iallafall skönt o höra någon som sitter och tänker likadant. Men jag tar ett djupt andetag och accepterar...

    SvaraRadera
  2. Något av det svåraste, men viktigaste, acceptera och följa med. Tycker du är på god väg min vän!

    SvaraRadera
  3. Hej Therese, tack för att du delar med dig:-). Jo Annika du är så klok, det är svårt att acceptera på riktigt i praktiken, men vi tränar i yogan..

    SvaraRadera
  4. Ja-a, att tillåta. Låta bero och vara i det som är. Ju mer jag tänker på dethär och ju mer jag anammar det, ju enklare&friare känns det i hjärtat. Och återigen - hur vi förändras i takt med yogan, hur vi går mot det enklare. Läste precis i en blogg att en yogalärare sagt: "...läraren börjar varje pass med att uppmana oss att lämna allt som vi inte har användning för på yogamattan."

    Den tanken fortsätter sen i livet i övrigt.

    SvaraRadera
  5. Namasté! Tror att det enkla är det viktiga.. Kram

    SvaraRadera