onsdag 23 mars 2011

Gryning över Kalahari av Lasse Berg

"Varför känner jag en sådan djup glädje här & nu?
Kalahariöknen är en del av svaret. Jag har tillbringat lång tid i öknar jorden runt. I Taklamakan i det inre av Asien hörde jag för första gången i den absoluta tystnaden vindbruset från min hand när jag sakta förde den framför ansiket. Men i Kalahari lever landskapet. Alltid någon fågel som ropar, en koritrapp pumpar dovt i fjärran, insekter som surrar, termiter och ödlor rasslar i torrt gräs, ett litet däggdjur som exploderar ur intet och blixtsnabbt försvinner. Och så spänningen som intensifierar närvarokänslan. Någonstans lurar en kobra eller en pufform, under ett torrt blad väntar en skorpion, ett lejon kan dyka upp bakom busken där borta. Vi vandrar stilla vidare mot horisonten med alla sinnen på helspänn. Det är en märkvärdig blandning av total avslappning och intensiv närvaro. Som den vakande sånghöken högst däruppe i akacian. Människans ursprungliga sinnesstämning, numera bortglömd. De grumlig hinnorna mellan mig och världen är borta"
Lasse Berg, Gryning över Kalahari

2 kommentarer: